Page 8 - morisena12_18
P. 8

MORISENA, anul III, nr. 4 (12)/2018



        Un gardian neatent! Ştia E. Stoian (de unde?) că la Haţeg  zidirea  sau  cumpărarea  unei  case  parohiale  este  cu
        este armata română şi că va fi ajutat? Sunt fapte de curaj şi  neputinţă” (Protocolul din 16 sept 1912, preşedinte preot
        de implicare politică pro-românească incontestabile şi de  Miron Bălean). O altă soluţie propusă de Achim Danciu
        un nivel înalt.                                       a fost ca: „fiind averea parochială de 96 lanţe de pământ
                                                              bun cari dându-se în arendă ajung sume de peste 2.000
                                                              de coroane (…) toţi membrii de faţă se alătură propunerii
                                                              lui Achim  Danciu,  că  oamenii  nu-s  înstare  să  zidească
                                                              casă  parochială,  ci  să-şi  ridice  preotul  fiindu-i  foarte
                                                              bună  parohia.” Aceasta  ar  fi  încurcata  poveste  a  casei
                                                              parohiale din Valeapai, în acte a existat, în fapt a avut altă
                                                              destinaţie, cea de şcoală, apoi de Cămin cultural. Casa
                                                              cu nr. 24, locuinţa pentru preot, după plecarea preotului
                                                              Adam Rugaci (1973-1991), în 1991,  nu a mai fost locuită
                                                              şi s-a ruinat, la fel ca şi casa cu nr. 25.
                                                                    Preotul Dimitrie Podgoreanu, în oct 1960, are şi el o
                                                              opinie, într-un fel acuzatoare faţă de cedarea casei de către
                                                              Emiliu Stoian: „dacă preotul Emiliu Stoian ar fi locuit în
                                                              casa parohială de la nr. 25, atunci toţi preoţii, succesorii
                                                              săi, ar fi locuit tot în acea casă şi nu s-ar fi naţionalizat în
                                                              1948 – după cum este cazul şi în parohia Bărbosu.”
                                                                   În oct.1960 evacuarea nu a avut totuşi loc. Se opunea
              Biserica ortodoxă română din Valeapai (2016).   Consiliul parohial, dar cred că s-a  ajuns la un compromis.
                                                              Preotul a cedat o parte din casa – „locuinţa preotului” –
                                                              pentru a fi instalat dispensarul comunei, pentru o vreme.
              În  perioada  interbelică,  Emiliu  Stoian  slujeşte   Din anul 1936 şi până în 1947, când predă parohia
        la  altarul  Sf.  Biserici  din  Valeapai.  Locuieşte  în  Casa  cu procesul-verbal din 14 oct 1947 preotului nou numit
        parohială de la nr. 25, apoi în cea de la nr. 24.  În 1912, din  Coriolan Drăghici (1947-1949), Emiliu Stoian se îngrijeşte
        iniţiativa Primăriei Valeapai, se face un schimb de case.  de  bunul  mers  al  lucrurilor  în  parohie,  de  veniturile  şi
        Casa parohială de la nr. 25 este cedată de către preotul E.  cheltuielile bisericii. Este ajutat de notarii Cons. paroh. de
        Stoian, probabil şi cu acordul Consiliului parohial, pentru  Achim Jucu, care este şi cântăreţ bisericesc, de epitropii:
        ca „în casă să se instaleze o sală de învăţământ şi locuinţă  Vasile  Goga,  Ion  Stoian,  Vezoc  Petru.  Se  îngrijeşte  ca
        pentru învăţători” (Procesul-verbal al Cons. paroh. din 23  aceşti  slujitori  ai  bisericii  să  primească  recompensele
        oct. 1960) Acest schimb, spre binele comunităţii, va crea  cuvenite fie în bani, fie în repartizarea anuală a „loturilor
        probleme mari, mai târziu, pentru că casa de la nr. 25 a  cantorale”, dar nu se mai desprinde din înscrisuri acelaşi
        fost declarată de Ministerul Cultelor şi Învăţământului,  entuziasm şi nici o apropiată colaborare cu membrii cons.
        prin  adresa  208/20  ian.  1925  Casă  parohială  şi  în  paroh. ca în primii ani.
        1948    naţionalizată,  parohia  rămânând  legal  fără  Casa   Deşi nu se spune explicit, în ultimii doi ani 1946,
        parohială. Următorul preot, Dimitrie Podgoreanu (1949-  1947, preotul Emiliu Stoian, probabil bolnav, a fost suplinit
        1965), a fost somat de Sfatul Popular Valeapai, în oct.  repetat de preotul din parohia Bărbosu, Cornel Ţânţăriu, de
        1960,  să  părăsească  casa  cu  nr.  24,  deşi  acesteia  i  s-a  la care preotul Coriolan Drăghici preia acte şi repune spre
        atribuit  de  către  Primăria  Valeapai  „destinaţia  pentru  aprobarea Cons. paroh. preliminariul bugetului acelor ani.
        locuinţa preotului.”                                       Ultima  semnătură  pe  un  proces-verbal  (noua
              Nu se ştie dacă schimbul de case a fost sau nu o  denumire a protocolului) o găsim în data de 14 oct. 1947
        măsură forţat impusă, dar din protocoalele Comitetului  şi ultimul protocol scris şi semnat Emiliu Stoian este din
        parohial reiese faptul că, după pierderea Casei parohiale,  10 martie 1946.
        se pune, deja în sep. 1912, problema zidirii sau cumpărării   Unde a plecat preotul Emiliu Stoian după ce a predat
        unei  case  parohiale,  chiar  invocându-se  ordinul  Prea  gestiunea şi Casa parohială nu am aflat. Cert este că nu a
        Sfinţitului  Episcop.  Comitetul  parohial  decide  că  rămas la Valeapai, cum s-ar putea crede, căci Valeapaiul
        deoarece  „abia  se  poate  susţine  şcoala  confesională  pe  era şi satul familiilor Stoian, încă 14 la număr în 1970.
        lângă cea comunală, apoi şi alte dări ne mai apasă, de     A fost un om care a trecut… şi a lăsat urme adânci în
        mai mulţi ani morbul de vite, moşiile s-au uscat, astfel cu  Valeapai. Urme care  trec apăsat şi în istoria Banatului din
        toate stăm foarte rău, luând toate acestea în considerare  prima jumătate a sec. XX.



        Pag. 6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13