Page 9 - Morisena 4_2017
P. 9

Revistă trimestrială de istorie



        nația predecesorului său, Ladislau al IV-lea (1272–’90), în  sesiunile și cetatea Șoimoș a banului Paul).
        favoarea comitelui Itemus magnus  și a fraților săi, Kwsa  (traducere: Dan UNGUREANU; notă: Sorin FORȚIU; EO,
                                      90
        și Demeter, pentru terram HudusMonostura vocatam, iux-  I, pp. 229–230, doc 313 (l.l.); DZS, II, p. 295, doc 204 (l.l.);
        ta fluvium Morus (i.e. Mureș -n.m.) existentem , cu toate  DL 1585).
                                                  91
        pertinențele și utilitățile sale. Toate faptele de arme ale pro-
        tagoniștilor amintite de diploma regală au loc în perioada   1  se mai văd clar doar urmele scutului înclinat, un vârf de
        1290–’93 . Faptul că mănăstirea nu este amintită cu aceas-  săgeată ori suliță în colțul din dreapta sus a acestuia și urme-
                92
        tă ocazie a fost interpretat drept indicație a faptului că ea  le unor litere disparate din legendă și de deasupra scutului
        nu mai exista , fiind probabil distrusă în timpul rebeliunii  (?).
                    93
        cumane  (1278–’82). Dar mai există o informație lapidară,
               94
        care îl menționează pe Gonga, de genere Hudus, pristaldo   2. Paul banul, tuturor celor de față și viitori sănătate trai-
                                                          95
        al unei încercări cu fierul roșu în care au fost angrenați, la  nică în Domnul. Toate cele omenești atârnă de un fir și se
        Oradea, iobagi ai cetății Orod în anul 1213 . Aceasta ne  prăbușesc de năpraznă. Deci e trebuitor și cu frică de Dum-
                                               96
        arată că exista deja un neam Hudus / Hodos la începutul  nezeu,  ca  cele,  care  trebuie  încredințate  memoriei,  să  fie
        secolului al XIII-lea, care deținea probabil drept mănăstire  întărite prin mărturie scrisă. Vrem să ajungă la știrea tutu-
        ancestrală posibil chiar Hodosmonostora . Cu mare nesi-  rora, vii și viitori, că, după ce ne-am întors înapoi la stăpâ-
                                            97
        guranță avansez ipoteza ca Paul banul să fi aparținut și el  nul nostru regele Ștefan  cu mare biruință de la lupta de la
                                                                                   1
        neamului Hudus / Hodos, despre care nu știm nimic .    Moson  împotriva regelui Boemiei , victorie după care stă-
                                                                    2
                                                     98
                                                                                            3
              În concluzie, cetatea de la Șoimoș a fost construită  pânul nostru regele Ștefan  de pioasă amintire a dat un pri-
                                                                                    1
        anterior deceniului al optulea al secolului al XIII-lea  de  vilegiu baronilor întregii Ungarii, a dat tuturor baronilor săi
                                                       99
        către magistrul Paul, baron al regatului, comite în mai multe  acest privilegiu (gratia), după ce s-a sfătuit cu palatinul  și
                                                                                                              4
        rânduri, purtător al demnității de Banatus de Severin în trei  cu magistrul Benedict , vicecancelarul său, a dat deci acest
                                                                                 5
        perioade distincte de timp, folosind doar veniturile sale pro-  privilegiu, ca să avem dreptul să lăsăm și să donăm oricui
        prii, iar familia extinsă a acestuia nu a avut vreo contribuție.  toate posesiunile noastre, fie date de el, fie moștenite, înainte
                                                              ca să murim. Deci noi, pentru păcatele noastre, fiind lipsiți
              Anexa I. Testamentele magistrului               de mângâierea unui moștenitor, și avem ca fii pe fiii fratelui
              Paulus banus                                    nostru drag, comitele Ioan, vrem și dispunem ca posesiunile
        1. Noi, Paul banul, dăm de știre tuturor celor de față prin  noastre, atât moștenite, cât și primite, ca răsplată a slujbelor
        această  scrisoare,  că  fiindcă  Nicolae,  fratele  nostru  drag,  aduse și a sângelui nostru vărsat pentru stăpânul nostru re-
        din copilărie s-a ocupat mai cu grijă și mai cu devotament  gele, să fie împărțite de către noi, din timpul vieții noastre,
        decât toți ceilalți frați ai noștri de treburile noastre și aface-  mai suszișilor, ca unor fii dragi ai noștri. Am împărțit și am
        rile noastre, slujind cu credință după voința noastră, l-am  distribuit în așa fel încât pământul noastru Erdizadkezi , cu
                                                                                                             5
        primit pe fratele nostru Nicolae ca fiu adoptiv și i-am dat  toate pertinențele și hotarele sale, prin care a fost mărginită
        toate  posesiunile  noastre  cumpărate  și  dobândite  sau  pe  acel pământ din vechime, pământul noastru Lipocz , cetatea
                                                                                                         6
        care le posedăm cu orice titlu, și mai ales cetatea noastră  noastră Șoimoș (Solymos), cu jumătate din pădurea care îi
        numită Șoimoș (Solumus), zidită din veniturile proprietă-  aparține, i-am dat-o lui Pousa comitele, "fratelui"  nostru,
                                                                                                          7
        ților noastre, i le dăm, acordăm și lăsăm maisusnumitului  în stăpânire veșnică. În plus, robii noștri, Benedict cu moa-
        fratelui nostru drag Nicolae cu drepturi depline. Vrând ca  ra și Chotov cu un fiu al lui, ale căror neveste și un fiu al
        nici unul din frații noștrii, ginerii sau nepoții, nici cumna-  lui Chotov i-am eliberat, îi dăm lui Pousa comitele suszis.
        ții noștri să nu poată tulbura sau să necăjească pe suszisul  Mai adăugăm, că i-am dat aceluiași Pousa comitele pădu-
        fratele nostru Nicolae pentru posesiunile suszise.    rea noastră Menes , și pe deasupra via noastră pe care am
                                                                              8
                                                              cumpărat-o de la Feies  Georgio și de la Puth  și via care
                                                                                  9
                                                                                                      10
        (nedatat; un singur sigiliu de ceară galbenă, atârnat cu șnur  e înaintea cetății Șoimoș (Solymos). De asemenea, dăm pă-
        verde, cu heraldică indescifrabilă ; pe verso, cu un scris spe-  mântul noastru Kuaci  bisericii Sfintei Fecioare din Șoimoș
                                                                                11
                                    1
        cific secolului al XV-lea: [act] de adopție privind toate po-  (Solomos!), în care am așezat călugării superpeliciati din
                                                              ordinul  augustinian,  să  slujească  lui  Dumnezeu  și  Sfintei
        90  nagy Öttömös (l.m.) (vide Szegfű, 2004).          Fecioare, moșie pe care am cumpărat-o de la doamna Ca-
        91  Szentpétery, Borsa, 1987, pp. 124–125, doc 3951.  tarina, și dăm și un rob numit Wolris cu nevasta și cu fii lui,
        92  Szegfű, 2004, p. 99.                              și cu boi cât ajung pentru un plug. Dăm aceleiași biserici
        93  Rusu et alii, 2000, p. 78 (pe baza lui Juhász, 1927, p. 221  pământul noastru Beti , multă vreme înstrăinat de noi, deși
                                                                                 12
        -non vide).                                           moștenit și înzestrat de noi cu două mori, cu mare trudă și
        94  Rusu et alii, 2000, p. 78.                        mare  cheltuială.  Dacă  călugării  bisericii  [Sfintei  Fecioare
        95  poroszló (l.m.), pristav (l.r.).                  din Șoimoș] vor să renunțe la ea sau să o înstrăineze, sufletul
        96  DIR, C. Tr, I, p. 57, doc 62.                     nostru să se judece cu sufletul lor la judecata lui Hristos. În
        97  Benkő, 1994, p. 265.                              plus, via noastră din Bud , cumpărată, o dăm bisericii mai
                                                                                   13
        98   Karácsonyi,  II,  p.  181.  ENGEL  Pál  nici  măcar  nu-i  mai  suszise. Patronajul bisericii [Sfintei Fecioare din Șoimoș]
        menționează (Engel, 2003b).                           îl dăm comitelui Pousa. Patronajul mănăstirii Sfântul Petru
        99  probabil în a doua jumătate a deceniului șapte.   din Hardud  îl dăm "fraților"  noștri dragi, comiților Pousa
                                                                        14
                                                                                       7
                                                                                                           Pag. 7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14