Page 10 - FISART 2016
P. 10
Spectacol cromatic în spaţiu industrial
Festivalul Internaţional de Artă Stradală din Timișoara (FISART) este la a șasea ediţie. Am mai scris
despre cea dintâi, poate cea mai spectaculoasă dintre toate, pentru că era prima de acest gen care se întâmpla în
România. Protagoniștii iniţierii Festivalului au fost artistul fotograf Sergio Morariu, un domn inginer repatriat
din Germania în orașul studenţiei sale de pe vremuri, și tânăra, asistentă pe atunci a Facultăţii de Artă, Corina
Nani, ea însăși o artistă talentată, care a și fost premiată, în 2015, de către Uniunea Artiștilor Plastici, pentru
lucrările sale de artă urbană.
Suportul teoretic al primei ediţii s-a bazat pe susţinerea criticului de artă Alexandra Titu, care a și ge-
nerat o adevărată dezbatere pe acest subiect, înfruntând scepticismul unora cu argumente, care au și convins
municipalitatea să sprijine financiar acest demers excepţional.
În fapt, a fost adus în România un gen de artă practicat cu toată dezinvoltura în ţările occidentale, dar
mai ales în Statele Unite. Sigur că muchia îngustă dintre arta urbană și grafitti a fost în stare să suspicioneze
acest demers ca fiind unul contestatar – și, în esenţă, el chiar este, pentru că intervenţiile artiștilor vin să banda-
jeze rănile unor abandonuri locative, să resemantizeze zone ale unor defecte de ansamblare urbană, provenite
din poziţionări tehnologice inestetice, să reevalueze zonele industriale aflate în dezintegrare sau, pur și simplu,
așa cum s-a întâmplat în 2016, să transforme un spaţiu industrial într-un spectacol cromatic excepţional.
8