Page 16 - Jazz
P. 16

Recviem pentru E.S.T.

    	 Autorii unor romane de care îţi pare că nu te mai poţi
    despărţi îşi ucid de regulă personajele. Sau, şi mai zguduitor, ucid

       ceea ce le-a creat cel mai drag şi existenţial salvator personajelor
                 principale. O lovitura „tehnică” prin ricoşeu, cumplită şi

           devastatoare. Autorii imită gestul creatorului suprem care îşi
        ucide cea mai dragă creaţie, personajele sale preferate, oamenii.

             Cu cât personajul este mai de nepreţuit cu atât mai definitiv
        pare el supus inevitabilei dispariţii care îi lasă pe cei care şi l-au
       apropiat, într-o sfâşietoare perplexitate. Cei buni = cei dragi, cei
         care pleacă „înainte de vreme” şi a căror absenţă devine o rană

            imposibil de vindecat. Aşa se întâmplă bunăoară în ultimele
            romane franţuzeşti pe care le-am citit, la Andrei Makine sau
     Michel Houellebecq. Aşa s-a întâmplat şi în tărâmul creat de zeul
         Jazz-ului când unul dintre cei mai valoroşi şi inovatori pianişti,
             suedezul Esbjörn Svensson s-a aşternut în somn pe fundul
         unui fiord împlinind un scenariu care să se încheie sub semnul
            regretelor şi a unei suferinţe devenită, pentru unii dintre noi,

                                                                               personală.
    	 Am văzut Esbjörn Svensson Trio în concert pe Scena

        Teatrului Naţional din Timişoara cu doar câteva luni înainte de
        moartea pianistului. Să spun că am trăit concertul ca pe o mare
         revelaţie ? De-ar fi să mă joc cu superlativele cred că aş epuiza

            cea mai mare parte dintre ele şi ştiu că n-o pot face (cenzurat
           de conştiinţă în dialog cu subiectivismul) pentru că aş ajunge

             în situaţia de a nu mai putea continua să mă refer la nimeni
           altcineva. Dar aşa este dat ca scenariul să se continue, cu alte
       personaje şi alte scene de rămas bun unde pasul melodic elegiac
           în ritmul unui vals brodat cu şoapte stranii dintr-o lume abia
     bântuită, ne duce mai departe cât îi va fi dat să o facă (Still). Poate
         că pentru fiecare trupă de jazz care intră în zona superlativelor
           trebuie reinventat un set aparte. Sau poate că însuşi faptul că
          îmi vin în minte şi atunci când îmi vin în minte simt un fel de
         nod în gât, o emoţie şi un tremur care elimină din jur orice altă

             dorinţă de a asculta altceva pe moment, îmi doresc să ascult

16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21