Page 8 - Jazz
P. 8

Buena vista social jazz

   		  Prin anii 60-70 nu ştiam ce înseamnă jazz-ul. Eram un

       puşti nonconformist, rebel,

   purtam părul lung, frecventam cluburile unde cântau trupele

   timişorene, cele câteva discoteci şi ascultam pop, blues şi progresiv.

   Apoi, prietenia cu alţi pasionaţi de muzică, mai cu dare de mână

   decât mine, m-a adus pe neaşteptate în ipostaza de disck-jokey,

   adică un fel de “cel care pune muzica” în cluburile de la sfârşit

   de săptămână. Am început cu câteva zeci de discuri din colecţia

   prietenului meu Sandu G., puse pe pickupurile clubului de la

   ultimul etaj al căminului de la  Medicină, în fosta capelă a facultăţii.

   	 Ascultând şi reascultând am trecut prin toate fazele

       de evoluţie de la Beatles la Pink Floyd, de la supergrupurile

       Cream si Jimi Hendrix & Co.,de la soul şi apoi blues, la

   experimenteleVanilla Fudge, Soft Machine, Mothers of Invention

       etc. etc.

   Ascultam cu o sete de neastâmpărat orice post care emitea muzica

   vremii. Pe la ora 5 p.m. Radio Europa Liberă, iar târziu, noaptea,

   reluările emisiunii lui Cornel Chiriac şi apoi Radio Luxembourg.

       Cei apropiaţi şi la propriu şi la figurat erau însă “sârbii”, cu

   posturile de radio şi televiziune din Novisad, care transmiteau

   mai toate marile festivaluri, festivaluri care în acest fel, răzbăteau

   de dincolo de cortina de fier. Trăiam în plină perioadă Pop, cu

   toate astea, în trena anilor Flower–Power. Eram fericiţi să purtăm

   blugi, cămăşi cu flori, plete şi barbă, mândri să scăpăm de raidurile

   miliţiei care se războia grobian cu fetişurile noastre. Muzica era

       pigmentul, substanţa organică personificatoare

   care făcea ca Timişoara să fie considerat cel mai de avangardă oraş

   al României (“vestul sălbatic al României”), aici trăia un public

   cosmopolit, aşezat la ferestrele ţării care dădeau spre Yugoslavia

   (pentru care timişorenii aveau un cult), spre Ungaria şi (prin

   reţeaua de rudenii ale etnicilor germani) spre Germania şi Austria,

   public care-şi purta cu o oarecare ostentaţie pretenţia de a fi altfel,

   într-o lume uniformizantă, docilă şi chinuită de exilul impus într-o

8  nevroză a mediocrităţii. Muzica aducea cu sine o imagine ideală a
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13