Page 19 - morisena11_18
P. 19

Revistă de cultură istorică



        permanent: 7 apariții anuale (1951-1952); 4 (1953; 1955-            Dr. Mircea Rusnac
        1957; 1965-1975; 1977); 5 (1954; 1958; 1962-1964); 6                       (Reșița)
        (1959); 3 (1960-1961; 1976).
              Sarcina  supravegherii  tiparului  a  revenit  rând  pe
        rând  consilierilor  eparhiali  și  ierarhului  Mitropoliei:    Începuturile Reșiței
        Nicolae Corneanu (1951-1956), Gheorghe Perva (1951-
        1960),  Victor  Vlăduceanu  (1956-1962),  Nicolae  Vesa    Reşiţa  a  intrat  relativ  târziu  în  istorie,  deşi  este
        (1960-1961),  Petru  Sălăgeanu  (1961-1962),  Ion  B.   situată  într-o  zonă  uşor  accesibilă,  aflată  pe  cursul
        Mureșianu  (1962-1965),  Gheorghe  Cotoșman  (1965-   Bârzavei  şi  la  poalele  munţilor  Semenic,  zonă  care  a
        1975),  Traian  Timotei  Seviciu  (1969-1975),  Petru   fost  străbătută  încă  din  vechime  de  diverse  populaţii.
        Dorobanțu (1974-1978) .                               Deşi pe raza localităţii şi în împrejurimi au fost depistate
                              35
              Publicația  a  reușit  să  suplinească  lipsa  cărților   câteva mărturii datând încă din epoca pietrei şi din cea a
        tipărite,  cuprinsul  fiecărui  număr  conținând  materiale   metalelor, totuşi nu se poate demonstra în momentul de
        necesare preoților în pregătirea conferințelor preoțești,   faţă că aici ar fi fost aşezări omeneşti de lungă durată. Este
        în  cea  a  predicilor  și  catehezelor  din  duminici  și   adevărat, şi numărul oamenilor era foarte redus în acele
        sărbători.  Rubrica  „Arhiepiscopia  Timișoarei  și   epoci îndepărtate, astfel încât ei puteau să îşi aleagă drept
        Caransebeșeșului” este o cronică a activităților cotidiene   locuri de trai aşezări situate în zone mult mai favorabile
        a Bisericii Ortodoxe din Banat.                       asigurării celor necesare.
              Între  colaboratorii  permanenți  amintim:  ierarhi,
        profesori  de  la  Institutele  Teologice  din  București  și
        Sibiu, profesori onorari de la vechile facultăți de teologie
        din perioada interbelică, consilieri eparhiali, profesori la
        Seminarul Teologic din Caransebeș, cercetători (istorici
        de artă, doctoranzi) și preoți.
              Cuprinsul  revistei  este  format  din  studii  biblice
        (Arheologie,  istorie,  exegeză);  sistematice  (Dogmatică,
        Morală, Istoria Religiilor, Ecumenism); istorice (Istoria
        Bisericească  Universală,  Istoria  Bisericii  Ortodoxe
        Române,  Patrologie,  Istoria  Bizanțului);  practice
        (Liturgică, Catehetică, Omiletică, Muzică bisericească).
        La cele 4 ramuri ale Teologiei ortodoxe amintim contribuții
        semnificative de istorie și spiritualitate bănățeană.
                În  perioada  anilor  1948-1977,  în  vremea  când
        Biserica Ortodoxă Română a fost condusă de Preafericitul   Nici  în  antichitatea  daco-romană,  pe  teritoriul
        Patriarh  Justinian  Marina,  Mitropolia  Banatului  s-a   Reşiţei nu au existat aşezări statornice. Există supoziţia,
        dezvoltat pe liniile statornicite de acesta. S-au sfințit și   destul de veche, că romanii ar fi construit un drum de-a
        binecuvântat biserici, a fost susținută ridicarea unor noi   lungul văii Bârzavei, între Teregova şi Berzovia, care ar
        lăcașe liturgice în comunități sărace prin Fondul Central   fi legat astfel cele două mari artere pe care le dezvoltaseră
        Misionar, tinerii, preoții, profesorii și publiciștii au fost   în Banatul de sud. (1) Conform acestei opinii, pe drumul
        motivați să contribuie la temeluirea vieții bisericești. La   respectiv  ar  fi  mers  însuşi  împăratul  Traian,  ajungând
        aceasta  putem  adăuga  prețuirea  Patriarhului  Justinian   la Berzovia (Bersobis), de unde i-a scris prietenului său
        dată Bisericii Bănățene prin trecerea în rândul sfinților   Plinius. (2) Totuşi, urme ale acestui drum nu s-au păstrat,
        a  Sfântului  Iosif  cel  Nou  de  la  Partoș  și  întronizarea   cu excepţia porţiunii dintre Berzovia şi Bocşa, şi încă este
        Înaltpreasfințitului  Mitropolit  Nicolae  (1962).  Preoții   greu de susţinut că el ar fi traversat şi masivul Semenicului.
        care au suferit din pricina regimului comunist au fost     Însă  cu  siguranţă  că  şi  în  epoca  romană,  valea
        reprimiți în parohii și învățământul teologic, de același   Bârzavei a fost, dacă nu locuită în mod permanent, oricum
        tratament  s-au  bucurat  și  clericii  greco-catolici  și   străbătută în mod frecvent de grupuri de populaţie. Dovada
        bisericile în care au slujit.                         clară  o  reprezintă  descoperirea,  în  1880,  a  unui  mare
                                                              tezaur de monede romane de argint la sud-vest de Reşiţa,
              35 Florin Dobrei, Revista teologică „Altarul (Mitropolia)   în pădurea de la Piatra Albă – Capul Baş. Aceste monede
        Banatului”  (1944-1947;  1951-2011).  Repere  monografice,   proveneau din perioada de guvernare a 17 împăraţi romani,
        Editura  Academiei  Române,  Centrul  de  Studii  transilvane  /   începând cu Marcus Aurelius (161-180) şi terminând cu
        Editura Învierea, Timișoara, 2013, p. 62.


                                                                                                         Pag. 17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24