Page 15 - Morisena 1 (5) / 2017
P. 15

MORISENA, anul II, nr. 1 (5)/2017                                                 Revistă trimestrială de istorie



 Iosif, să se numere cu sfinții și să cinstească cu toată  În anul 1956 cu binecuvântarea Preafericitului Patriarh   din Caransebeș. Ucenic al Sf. Iosif, deci contemporan,  ne a Timișoarei și a mănăstirilor din Banatul timișan,
 cuviința în rândul sfinților Ierarhi, în cuprinsul Mi-  Justinian și din porunca Î. P. Sf. Mitropolit Vasile al Ti-  a lăsat un manuscris intitulat: Viața Sfântului Iosif cel  amintește  de  decăderea  mănăstirii,  dar  și  de  existența
 tropoliei Banatului, cu numele de Sfântul Ierarh Iosif  mișoarei…” . Racla din lemn de brad provizorie și pro-  Nou,  carele  a  fost  metropolita  a  Temisvari  și  a  toată  unui mormânt „interesant” cu inscripția: „Sviatitel Iosif
 10
 cel Nou de la Partoș.  soapele care au șters osemintele au fost arse, iar cenușa   Țara Banatului (1701).  novii bivșii Mitropolit Temeșvarski” .
                                                                                               18
 Drept zi de prăznuire a Sfântului Ierarh Iosif cel  a fost depusă în mormântul de la Partoș.  Biografia Sfântului este precedată de completările   Memoria Sf. Iosif până la canonizare și la primele
 Nou, așezăm ziua de 15 septembrie și orânduim ca nu-  în Pomelnicul mitropoliților și episcopilor din Țara Ba-  studii temeinice închinate Sfântului s-a păstrat prin cre-
 mele lui să fie trecut în Sinaxar și în calendarul biseri-  Izvoare și lucrări despre Sfântul Iosif cel Nou.   natului și Severinului, scris de același autor în colabo-  area cultului în evlavia ortodoșilor din Partoș și împre-
 cesc, la ziua arătată” .  Dezvoltarea cultului  rare cu ieromonahul Ion în 1696.  jurimi, apoi din întreg Banatul.
 7
 Tomosul  canonizării  a  fost  citit  de  Preafericitul   Damaschin este autorul și al unei însemnări con-  În 1749, un anume Peici, care și-a dorit să devină
 Patriarh Justinian, duminică 7 octombrie la Sfânta Li-  Asemănătoare  ca  importanță  cu  Vita  Sancti  Ge-  sistente pe foile goale ale unui Minei de la mănăstirea  hangiu, a întreprins o călătorie la Ierusalim, la Mormân-
 turghie.  La  priceasnă  panegiricul  a  fost  rostit  de  Mi-  rardi, Viața Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș   Partoș.  Însemnarea  amintește  de  cele  mai  importante  tul Domnului. Înainte de porni spre destinația dorită a
 tropolitul  Vasile:  „…Încercând  să  înșiruim  pe  Sfântul  este pentru ortodocșii din Banat o pagină de lumină în   momente  din  viața  Sfântului  Iosif,  venirea  în  Banat,   donat Mănăstirii Partoș o Evanghelie, luând ca protec-
 Iosif cel Nou în ceata sfinților români, cu toată smere-  viața destul de zbuciumată sub stăpânirea turcească .  moartea și înmormântarea lui.   tor al călătoriei pe Sfântul Iosif cel Nou . Prima icoană
 11
                                                                                                  19
 nia ni-am îngăduit să credem că aducerea sfintelor sale   Izvoarele ortodoxe sunt, poate, cele mai sărace în   Aceste  însemnări  ale  dascălului  Damaschin  au   a Sfântului a fost pictată în 1782 de către preotul Ștefan
 oseminte în Catedrala noastră mitropolitană și așezarea  informații. Nu există nicio cronică redactată în mediul   fost completate într-o altă lucrare de Nichifor, egume-  Bogoslovici, la cererea protopopului Ioan Șuboni, care
 lor  spre  cinstire  evlaviei  sufletului  bănățean  creștin,  ortodox din Banatul secolelor XVI-XVII și niciun act   nul Mănăstirii Partoș: Minunile adică arătările și tămă-  a dăruit-o Mănăstirii Partoș.
 tocmai la împlinirea a zece ani de la târnosirea acestui  oficial emis de reprezentanții Bisericii . Acest fapt ar   duirile cele minunate săvârșite în viața lui de sf(ântul)   O  mărturie  importantă  ne-o  furnizează  preotul
 12
 sfânt locaș, nu este o coincidență întâmplătoare. Bunul  avea o explicație în stăpânirea Banatului de către turci,   Iosif cel Nou care au fost metropolit alu Timișori și au   Petru  Bizeria  din  Deta. Acesta,  în  anul  1907,  student
 Dumnezeu, care a ajutat poporul nostru dreptcredincios  puținele înscrisuri care au supraviețuit epocii au dispă-  murit în ast(ă) sf(ântă) mănăstire a Partoșului, cu hram   la Institutul Teologic din Caransebeș, a întreprins o ex-
 din Banat, să ridice, din dărnicia sa și cu ajutor acor-  rut sub administrația habsburgică, noii stăpâni ai pro-  Sf(in)ți(i) Arh(angheli) Mihail și Gavril, și s-au îngro-  cursie condusă de prof. Iosif Bălan, considerat de ele-
 dat cu multă solicitudine de Conducătorii Țării noastre,  vinciei nu au avut nici interesul și nici curiozitatea de   pat tot în astă sf(ântă) mănăstire la sf(ântă) Măria Mare   vul de atunci: „bun slavist”. După zece ani, în 1927, în
 acest sfânt locaș, învrednicindu-ne să adăugăm astăzi la  a păstra documente din trecut. De aceea toate izvoarele   ani 1556. Iar la mormântul lui arătări și tămăduiri s-au   luna august, a vizitat mănăstirea împreună cu profesorul
 podoaba materială a catedralei noastre podoaba neves-  legate de viața Sf. Iosif sunt manuscrise și însemnări pe   săvârșit până în zilele noastre, și le-am scris prăcum   universitar Ion Simionescu, „și de atunci în fiecare an”.
 tejintă a sfințeniei unui din întâistătătorii din trecut ai  cărți de cult păstrate în mănăstiri.   le-am  aflat  însămnate  și  de  la  bătrâni  auzite.  (1748).   Mormântul atunci nu a mai avut nicio însemnare. „De
 Mitropoliei  noastre,  cu  existență  milenară,  ne  prileju-  Cea dintâi lucrare care istorisește viața sfântului   Ambele lucrări, și Pomelnicul, însoțite de note explica-  la bătrânii satului am aflat, că aceste inscripții au fost
 iește nouă tuturor, slujitorilor și credincioșilor Bisericii  Banatului o datorăm dascălului Damaschin Udrea  de   tive au fost publicate de preotul Gheorghe Cotoșman .  șterse de oameni ignoranți pe timpul procesului pentru
                                                         14
 13
 bănățene, luarea de îndemnuri și hotărâri pentru spori-  la  Școala  grămăticească  din  Mănăstirea  Sf.  Gheorghe   În argumentarea păstoririi Sfântului Iosif la Ti-  despărțirea ierarhică dintre românii și sârbii din Banat,
 rea credinței și adâncirea vieții noastre creștinești, după   mișoara stă și o însemnare pe o carte de slujbă, o „carte   de teama că ar cuprinde date, pe cari le-ar putea utiliza
 pilda  Sfântului,  mereu  prezent  între  noi  cu  duhul,  cu   10 „Art. cit”., p. 55 – 56.   de ceremonii religioase scrisă în limba sârbă – slavonă,   sârbii pentru a-și sprijini pretențiile lor” . Tot părintele
                                                                                                   20
 darul și nestricăciune și făcător de minuni al cinstitelor   11 Gheorghe Cotoșman, „Izvoarele românilor bănățeni: Viața   păstrată în Mănăstirea Sfântul Gheorghe, aflată inițial   Bizeria este cel care a copiat în 1907 troparul sfântu-
 sale moaște, ca și cu frumusețea sfințeniei sale cerești.   Sfântului  Ierarh  Iosif  cel  Nou  Mitropolitul  Timișorii  (1650  –   la Partoș în care se citește următoarea notă: „Această   lui și apoi împreună cu preotul sârb Teodor Raicici din
 Această prezență sfântă, cu darul de a spori credința și   1656)”, în rev. „Mitropolia Banatului”, anul VI, nr. 7-9, 1956,   carte  este  proprietatea  mitropolitului  Iosif  din  Timi-
 virtutea noastră va fi o mărturie a vechimei Mitropoliei   p.  22.  (Se  va  prescurta  în  continuare:  „Izvoarele  românilor   șoara, în 1655” . Mai târziu, a fost adăugată o a doua   Soca l-a tradus: „Din pruncie cu totul te-ai supus Dom-
                       15
 noastre, restaurată acum zece ani, o solire către ceruri,   bănățeni: Viața Sfântului Ierarh Iosif cel Nou…”).  mențiune: „Care însuși a părăsit episcopia și s-a mutat   nului, cu răgăciunile și cu ostenelele și cu postul, pildă
 ocrotitoare a permanenței ei pe aceste meleaguri pentru   12 Adrian Magina, De la excludere la coabitare. Biserici tra-  la Partoș, unde a trăit câțiva ani, apoi a trecut la cele   făcându-te bunătății. Pentru aceasta văzând Dumnezeu
 sfințirea și mântuirea celor ce, cu credință și cu cucerni-  diționale, Reformă și Islam în Banat (1500 – 1700), Editura   veșnice, unde sfinții dorm” . Această notiță a fost fă-  nevoințele sale, arhiereu și păstor bisericii sale te-a pus.
                                  16
 cie, se adună între sfințitele ei ziduri și în preajma raclei   Academia Română, Centrul de Studii Transilvane, Cluj – Na-  cută pe un Antologhion care a aparținut Sf. Iosif. După   Drept aceea și după moarte cinstit trupul tău întreg și
 lui izvorâtoare de daruri…” .  poca, 2011, p. 16. (Se va prescurta în continuare De la excludere   o altă traducere aflăm următoarele: „de bună voie plea-  nestricat s-a păstrat. Sfinte Iosife, roagă-te lui Hristos
 8
 Trupul Sf. Iosif a fost spălat cu toată pietatea de Înalt-  la coabitare…).  că de la scaunul episcopal și după un an pleacă la Par-  Dumnezeu să dăruiască iertare celor ce cu dragoste să-
                                                                                        21
 preasfințitul Mitropolit Iustin. După aceasta, osemintele au   13 Damaschin a fost fiul lui Alecsa Udrea, mare cneaz de pe   toș unde este înmormântat” .  vârșesc sfântă pomenirea ta” .
                                  17
 fost așezate în racla confecționată de sculptorul Grigore   Valea Carașului. După trei ani de școală calvină în Ardeal, unde   Nicolae Tincu – Velia este cel dintâi care amin-  Cultul s-a dezvoltat și datorită minunilor, în afa-
 Dumitrescu din București din lemn de palisandru, tisă   a fost dus de unchiul său, căpitan în armata prințului Rakoczi.   tește  de  viața  Sfântului  Iosif  în  Istorioară  bisericeas-  ra celor consemnate în viața sa, Sfântul Iosif a făcut
 și lămâi . Pe capac este sculptat, în lemn de lămăi, chi-  La vârsta de 17 ani a plecat în țara nemțească pentru a urma   că politico-naţională a Românilor preste tot, mai ales   minuni după moarte. Evenimentele petrecute odată cu
 9
 pul Sfântului Ierarh Iosif cel Nou mort, înveșmântat în   cursurile unei școli mai înalte. La Veneția s-a angajat corăbier.   a celor ortodocşi orientali din Austria.... Sibiu, 1865.   deshumarea  osemintelor  din  1956  ne  demonstrează
 toate odăjdiile arhierești, purtând mitra pe cap, în mâna   După 10 ani de pribegie, în 1644 a revenit „pocăit„ acasă. Nu   Aici, în capitolul dedicat istoricului Mitropoliei româ-  faptul  că  întregul  convoi  care  pleca  din  Partoș  și  se
 dreaptă având cârja, iar în stânga metaniile. Fața capa-  știm cum, dar a plecat la Tismana cu gândul de a se călugări.   îndrepta spre Timișoara a fost însoțit și de credincioși
 cului, unde este chipul Sfântului, e acoperită cu cristal,   După o perioadă de 2 ani a plecat la școala grecească din Odriu   14  Gheorghe  Cotoșman,  „Izvoarele  românilor  bănățeni: Viața  cărora  Sfântul  le  ajutase  în  cumpăna  vieții.  Între  cei
 fixat cu o baghetă cu oțel argintat. Pe spațiul liber, în  (Adrianopol) unde a învățat 3 ani „devenind bărbat cu mare ști-  Sfântului Ierarh Iosif cel Nou”, p. 65-80.  vindecați care erau de față la acest eveniment amintim
 formă de sul desfăcut, de sub picioarele Sfântului Iosif,  ință de carte și cu multă învățătură, fiind cunoscător a 10 limbi”.   15 Liviu Stan indentifică cartea slavonă de ritual din 1529. (Cf.  pe Ionuț Beleuț, Volumia I. Blev, Ruja Vasa Radosav
 este  săpată  în  lemnul  de  lămâi  următoarea  inscripție:  Prins apoi robit de turci la Istambul, a fost răscumpărat de tatăl   Sfinți români, Seria teologică, f. ed., Sibiu, 1945, p. 51).
 său în urma unei mari sume de bani. La reîntoarcerea către casă a   16 Jenő Szentklaray, A Szerb monostrostoregyhazak Tőrténeti  18  Gheorghe  Cotoșman,  „Izvoarele  românilor  bănățeni: Viața
 7  Gheorghe  Cotoșman,  „Canonizarea  Mitropolitului  Io-  trecut pe la Muntele Athos cu fratele Ilarie. Aici, în Mănăstirea   Emlékei Délmagzarszágon, Ed. Kiadja a Magyar Tudománzos  Sfântului Ierarh Iosif cel Nou…”, p. 26.
 sif…”,  p. 76.  Vatoped,  l-a  cunoscut  pe  Sf.  Iosif,  devenindu-i  colaborator   Akadémia, Budapest, 1908, p. 59; Grigore N. Popescu, „Viața  19 I. D. Suciu, Monografia Mitropoliei Banatului, Editura Mi-
 8 Gheorghe Cotoșman, „art. cit”., p. 93 – 94.  apropiat, secretar și traducător. După moartea Cuviosului Iosif,   Sfântului Iosif cel Nou, Mitropolitul Timișoarei și a toată Țara  tropoliei Banatului, Timișoara, 1977, p. 96.
 9 Racla are următoarele dimensiuni: lungime 137 cm, lungimea  Damaschin a ajuns profesor, apoi rector al Școlii grămăticești   Banatului”, în rev. „Biserica Ortodoxă Română”, anul LXXIV,  20 Petru Bizeria, „Sfântul Iosif cel Nou, mitropolitul Timișorii”,
 împreună cu capac 146 cm, lățimea raclei 37, 5 cm, cu capac 50  de pe lângă Mănăstirea Sfântul Gheorghe din Caransebeș. (Cf.   nr. 10 – 12, 1956, p. 933.  în rev. „Biserica Ortodoxă Română”, nr. 5, 1930, p. 418. (Se va
 cm, înălțimea raclei 30 cm, cu capac și soclu 45, 5 cm. După Gh.  Sfântul Ierarh Iosif cel Nou. Viața, minunile și acatistul, Editura   17 Dicționar biografic sârb, 4, 4 – Ka, Novi Sad: Matița Srpska,  prescurta în continuare „Sfântul Iosif cel Nou…).
 Cotoșman, „art. cit”, p. 55.  Agaton, Făgăraș, 2009, p. 10).  2003, p. 734. (Se va prescurta în continuare Dicționar biografic).  21 Petru Bizeria, „Sfântul Iosif cel Nou…”, p. 419.


 Pag. 12                                                                                                 Pag. 13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20