Page 10 - Morisena 1 (5) / 2017
P. 10

MORISENA, anul II, nr. 1 (5)/2017                                                                                                                                                                 Revistă trimestrială de istorie



              - Traian Babescu, Monografia comunei Fârdea,                    Dr. Péter Wéber                                  adaptate pronunţiei fie a limbii române, fie a limbii maghi-  domniei regelui Ştefan I.   Ahtum sau Optumu, cum lati-
                                                                                                                                                                                                           2
        Edit. Mirton, Timişoara, 2003, 166 p.                                (Szeged - Ungaria)                                are - în Banat, avem de-a face cu două personaje ce intră în  nizat îl aminteşte August Treboniu Laurean în Istoria sa,
                                                                                                                                                                                                                                       3
              -  Napoleon  Ceauşescu,  Monografia  comunei                                                                     această categoriei a eroilor legendari care, în istoriografia  respectiv Ajtony, în istoriografia maghiară, este prezentat
        Margina,  vol.  IV,  Lugoj,  Edit.  Dacia  Europa  Nova,   Personaje legendare din Evul                                română, au fost desemnaţi să reprezinte autohtonicitatea  în  cronica lui Anonymus ca un „duce” care s-a botezat la
        2004, 192 p.                                                                                                           şi capacitatea de organizare a românilor în forme statale,  Vidin în rit bizantin şi ar fi urmaşului lui Glad, care, lasă
              -  Napoleon  Ceauşescu,  Monografia  comunei         Mediul timpuriu bănăţean                                    iar în cea maghiară să scoată în evidenţă răpândirea ele-  cronica să se înţeleagă, a venit pe meleagurile timişene de
        Margina, vol. III. 225 de ani de învățământ românesc,                                                                  mentelor tribale  maghiare  şi  diversitatea în  deceniile de  la Vidin. Însă cronica mai spune că Ahtum a fost „botezat”
        Lugoj, Edit Dacia Europa Nova, 2004,                      în interpretări istoriografice                               după descălecatul în „Bazinul Carpatic”. E vorba de acel  , deci era păgân înainte de botez, ba chiar ar fi trăit în pol-
              -  Napoleon  Ceauşescu,  Mărioara  Ceauşescu,                                                                    „dux”,  adică  ducele  Glad  pentru  secolul  al  IX-lea  şi  de  igamie. Or, românii, indiferent unde trăiau ei în acea epocă,
        Monografia  comunei  Margina,  vol.  I,  Lugoj,  Edit.        româneşti şi maghiare                                    presupusul său urmaş, Ahtum, în secolul al XI-lea. Am-  erau creştini în secolul al XI. Medievistul român contem-
        Nagard, 2006, 328 p.; (ediția a II-a, 2013, 420 p.)                                                                    bele personaje apar în vestita Cronică a notarului anonim  poran Ioan Aurel Pop se fereşte să-l declare drept român
              -  Mărioara  Ceauşescu,  Monografia  comunei         Spaţiul Banatului de azi, asemenea regiunilor adi-          (Anonymus) din secolul al XIII-lea, dar cel din urmă per-  pe Ahtum sau pe Glad, dar ţine să compenseze această reţi-
        Margina, vol. II. Un colț de țară... o pagină din Istoria   acente situate la nord de frontiera Imperiului Roman mu-   sonaj este consemnat şi în Legenda Vieţii Sfântului Ger-  nere a sa prin accentuarea prezenţei populaţiei româneşti
                                                                                                                                                                                            4
        Națională, Lugoj, Edit. Nagard, 2006,                 tată din nou pe Dunăre după 271 d. H., a intrat pentru o         hard la care s-a scris cel mai probabil începând cu sfârşitul  în zonă.  Într-o carte de popularizare a istoriei românilor,
              -  Monografia  comunei  Tomeşti,  coord.  Mircea   perioadă  de  câteva  secole  într-o  zonă  cenuşie  a  istoriei.   secolului al XI-lea, deci la câteva decenii distanţă de con-
        Matei, Lugoj, Edit. Nagard, 2007, 160 p.              Cenuşie, dar nu întunecată, pentru că date referitoare la        sumarea evenimentelor descrise în ea. În fond, e vorba de
              - Petru Ursulescu, Ana Ursulescu, Curtea. File   mari evenimente, migraţii, noi populaţii şi chiar personaje     două confruntări armate cu doi conducători locali care au
        de  istorie,  vol.  I,  De  la  origini  până  la  Unirea  din   istorice au continuat să apară în diferite surse scrise, cu   stăpânit teritoriul Banatului de mai târziu şi chiar mai mult
        1918, Timişoara, Edit. Eurostampa, 2011, 444 p.       precădere romane, apoi bizantine şi în final, ungare. To-        de atât, în cazul lui Ahtum sau Ajtony, cum figurează el
              - Ana Ursulescu, Ţinutul Făgetului. Comunitate,   tuşi, în teritoriul în care s-a regăsit şi Banatul de mai târziu   în istoriografia maghiară. Cronologic, Glad este cel care,
        biserică  şi  şcoală  între  anii  1842-1918,  Timişoara,   nu au existat practic până la înglobarea acestuia în Regatul   conform scriselor lui Anonymus, a avut de înfruntat oastea
        Edit. Eurostampa, 2012, 398 p.                        Ungar condiţiile care să fie permis apariţia unor izvoa-         unor căpetenii tribale maghiare chiar odată cu descălecatul
              - Ciprian Mert, Sintești - picuri de istorie, 2012,   re  istorice  contemporane  secolelor  X-XI,  secole  asupra   acestora în Pannonia. Deşi Anonymus nu pomeneşte niciun-
        268 p.                                                cărora stăruieşte şi lucrarea de faţă. Asta nu înseamnă că       de de ce neam era acest Glad, menţionează că armata sa a
              - Dan Buruleanu, Ioan Traia, Răchita. Monografie   pe acest teritoriu nu ar fi existat forme mai dezvoltate ale   fost compusă din luptători cumani, bulgari şi valahi (blaci).
        ilustrată, Timişoara, Edit. Solness, 2013, 176 p.     organizării sociale şi chiar politice, dar aceste forme, des-    Ideea că Glad ar fi fost român apare ca o certitudine în
                                                              pre care aflăm din izvoare scrise la mai multe decenii sau
              -  Mărioara  Ceauşescu,  Napoleon  Ceauşescu,                                                                    istoriografia românească încă din secolul al XIX-lea, con-
        Album Monografic al comunităților Margina și Zorani,   chiar secole distanţă, nu au atins stadiul care să le fi permis   tinuând acestă certitudine până în manualele de istorie ale
                                                              consemnarea lor în istorie, lipsită de orice echivoc.  Astfel
                                                                                                                                            1
        Lugoj, Edit. Nagard, 2014, 758 p.                     că pentru a reconstitui istoria din Evul Mediu timpuriu a        zilelor noastre.  Românitatea lui Glad, dar şi a lui Ahtum
              -  Monografia  comunei  Ohaba  Lungă,  lucrare   acestui spaţiu nu ne rămân decât izvoare de tipul cronicilor    au devenit parte a percepţiei istorice româneşti. Glad devi-
        elaborată de Coțolan Voichița intreprindere individuală,   şi hagiografiilor. Nici nu ar fi fost poate nicio dificultate   ne astfel parte a panteonului de eroi naţionali, fiind cinstit
                                                                                                                               ca român, la fel precum Menumorut şi Gelu. În operele
        2014, 170 p.                                          în construirea naraţiunii istoriei acestor locuri, dacă nu ar    unor istorici români din secolul al XIX-lea, în plin avânt
              -  Dan  Buruleanu,  Ioan  Traia,  Bucovăţ.      fi intervenit un element insignifiant creatorilor de izvoare
        Monografie ilustrată, Timişoara, Edit. Solness, 2016,   scrise din Evul Mediu timpuriu, dar cu atât mai acerb ve-      de istoriografie naţional-romantică, Glad este rebotezat în
                                                                                                                               Claudiu, după cum Gylas în Ardeal devenise Gelu, iar în
        166 p.                                                hiculat de către istoricii modernităţii şi cei contemporani:     istoriografia maghiară, Gyula. Ţara lui Glad capătă denu-    Voievodatul lui Glad și Ahtum (sec. IX-XI)
              -  Ioan  Traia,  Cătălin  Balaci,  Groși.  Contribuții   etnicitatea, naţionalitatea, caracterul naţional.       mirea de Timişiana, cu toate că nici în memoria colecti-
        monografice, Timişoara, Edit. Eurostampa, 2016, 166 p.     Diferenţele majore de interpretare a istoriei spaţiului     vă şi nici în izvoarele contemporane ale acelor timpuri nu
              Trecând de la această înşiruire la o analiză aplicată   de convieţuire româno-maghiar, incluzând aici şi Banatul,   există  consemnată  o  asemenea  ţară.  În  schimb,  isto-  Ioan Aurel Pop prezintă formaţiunea statală a lui Glad şi
        a  lucrărilor  şi  izvoarelor  edite  şi  inedite  folosite,  a   sunt binecunoscute. Interpretarea unuia şi aceluiaşi izvor   riografia maghiară îl „naţionalizează” şi ea pe acest Glad  Ahtum, fără nici un dubiu, ca românească.  În istoriografia
                                                                                                                                                                                                                          5
        aparatului critic şi a limbajului utilizat, putem spune   sau chiar a frazelor și cuvintelor dintr-un text medieval a   care devine Galád, iar unul dintre cei mai avizaţi istorici  maghiară, originea lui Ahtum este tratată mai diversificat.
        că unele lucrări reprezintă contribuţii indiscutabile la   dat naştere la istorii şi conştiinţe istorice cu totul diferite   medievişti maghiari consideră că ar fi vorba de un personaj is-  O bună parte a istoricilor maghiari văd în Ahtum/Ajtony un
        cunoaşterea evoluţiei istorice a nord-estului Banatului   şi, nu o dată, diametral opuse. În mod special e valabilă    toric care a trăit „cu certitudine” după descălecatul maghiarilor,  potentat maghiar local rebel faţă de regele Ştefan I, ceea ce
        şi  la  îmbogăţirea  patrimoniului  monografic  bănăţean   această constatare când vorbim de Evul Mediu timpuriu       argumentând că aşezările cu denumirea Glad sau Galád,  a şi atras după sine conflictul între cei doi. Alţii îl consideră
        şi nu numai, fiind apreciate şi chiar premiate. Şi cele   pe  aceste  meleaguri,  căci  aceasta  este  perioada  istorică   care s-ar trage de la numele stăpânului, au apărut abia după  a fi de origine cazară, oricum, turcică sau bulgară veche,
        care nu valorifică toate izvoarele cunoscute, care sunt   când se pun bazele unor formaţiuni statale, când românii     descălecat. Mai departe, Györffy György afirmă cu ace-  atribuindu-i-se tezaurul de la Sânnicolaul Mare. Istoricul
        dezechilibrate  în  privinţa  raportului  dintre  partea   şi maghiarii îşi fac debutul în istoria politică a spaţiului pe   eaşi certitudine că acest Glad a fost „un potentat al uniunii  Remus Mihai Feraru atrage atenţia asupra numelui „vă-
        istorică şi cea etnografică sau nu oferă o analiză critică   care îl locuiesc până în zilele noastre. De aici, concurenţa   tribale maghiare” deoarece, zice Györffy, împăratul Cons-  dit turanic” a lui Ahtum, dar consideră necesar să adauge
        a  informaţiilor  utilizate  şi  nu  excelează  prin  rigoare   pentru antecedenţa istorică pe aceste meleaguri, căutând   tantin menţioneaza în 950 că la nord de Dunăre locuiesc  că „nu este exclus ca el să fie chiar român”, argumentând
        ştiinţifică,  pot  constitui  baza  unor  viitoare  cercetări   astfel de mai bine de două secole să-şi legitimeze prezenţa   triburi maghiare. Istoricul maghiar anulează total afirmaţia  cu întinderea teritorială a stăpânirii sale peste regiuni ale
        monografice scrise cu mai multă rigoare.              sau  moştenirea  istorică.  Similar  spaţiului  transilvănean,   lui Anonymus, cum că acest Glad ar fi fost strămoşului lui
              Chiar dacă în nord-estul Banatului îşi are originea   şi în cel bănăţean ne întâlnim cu aceleaşi tipare de inter-  Ahtum, cel menţionat şi în Legenda Sfântului Gerhard şi   2 Györffy György: István király és műve, Gondolat, Budapest
        cercetarea monografică bănăţeană, exemplul preotului   pretare istorică a izvoarelor şi de legitimare a stăpânirii     al cărui ducat a fost cucerit de oştile lui Csanád în timpul   1977, 163-176.
        cărturar  Partenie  Gruescu  nu  va  fi  urmat  mai  bine   ulterioare, fie ea maghiară sau românească. Dacă în cazul                                                        3 Tiberiu Ciobanu: op. cit. p. 63-65.
                                                                                                                                                                                     4 Ioan-Aurel Pop: Rădăcinile medievale ale regiunii (provinciei)
        de un secol, dar după 1990 aproape toate localităţile   Transilvaniei avem de-a face cu personaje precum Gelu,         1 Tiberiu Ciobanu: Istoriografia românească de la începutul se-  istorice Transilvania (sec. IX-XIII), p.151-156.
        importante  din  zonă  se  pot  mândri  cu  monografii   Gyula, Iuliu, Gylas, iar în zona Crişanei cu Morut, Menu-     colului al XIX-lea până la Marea Unire privitoare la Evul Mediu  5 Ioan-Aurel Pop: Istoria românilor, Litera international, Bucu-
        tipărite sau în curs de tipărire.                     morut, Ménmarót - personaje ale căror nume au fost şi ele        bănăţean, Eurostampa, Timișoara 2008.                 reşti, 2011, p. 55-56.


        Pag. 8                                                                                                                                                                                                                    Pag. 9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15