Page 6 - Morisena 1 (5) / 2017
P. 6

MORISENA, anul II, nr. 1 (5)/2017                                                                                                                                                                 Revistă trimestrială de istorie



              Concertele  lui  Enescu  s-au  constituit  într-o  unde mulţimea, cu bilete smulse din prima zi de vânzare       forma,  Rapsodia  se  derulează  caleidoscopic,  în  culori  potrivit  cărora  „elementele  fundamentale  ale  muzicilor
        sublimare  a  sărbătoririi  zilei  de  10  Mai,  Ziua  Naţională  sau obţinute în urmă, prin protestări şi lupte, s-a strâns   sclipitoare  şi,  pe  alocuri,  străluceşte  prin  complexitatea  populare maghiare şi româneşti sunt aceleaşi, însă – până
        a  Regatului  Român,  care  avusese  loc  cu  puţin  timp  în  claie  peste  grămadă,  în  frigurile  revelaţiei  artistice.   ţesăturii polifonice, în ansamblu însă în lucrare există prea  când cea maghiară a evoluat şi s-a perfecţionat – muzica
        urmă: „Un eveniment artistic de neasemuită importanţă a  Cronicarii ziarelor minoritare făcuseră, ce e drept, încă     mult potpuriu. Dacă ar fi cineva, atunci Enescu este cel  populară românească s-a oprit la un stadiu primitiv” (Dl
        încheiat solemnitatea zilei de 10 Mai. [...] Enescu, care,  din anul trecut, o atmosferă distinsă Maestrului Enescu,   menit să schimbe această situaţie, şi locul potpuriului să fie  Béla Bartók ne este dator cu o explicaţie: mai este şi azi
        după ce, cu arta arcuşului său fermecat, asigurase admiraţia  salutând, în personalitatea sa artistică, pe una din puţinele   preluat de unitatea formei” (v. Bodó 2010, 132, 134). Este  prietenul  nostru,  admirator  al  muzicei  româneşti?,  în
        neîmpărtăşită  a  Apusului  civilizat,  pentru  manifestaţiile  ce reprezintă astăzi adevărata muzică mondială.        evident că Járosy nu avusese prilejul să audieze lucrări de  „Fruncea”, III, 17, 1936, 1).
        artistice  superioare  ale  sufletului  românesc,  n-a  ezitat   Şi  iarăşi  îmi  vine  în  minte  perfecţiunea  cu  care   maturitate din creaţia enesciană, fapt dovedit şi de absenţa   Același an, 1936, oferise selectului public meloman
        să  vină  în  Banat,  contribuind,  cu  vraja  muzicii  sale,  la  Maestrul  ştie  să  traducă  în  sunete  parfumul  interior  al   din cronicile sale a vreunei referiri la alt opus, în măsură să  timişorean  şi  alte  daruri  muzicale:  concertul  Orchestrei
        desăvârşirea unificării sufleteşti, câştigând, în acelaşi timp,  fiecărei creaţii, cum a ştiut să ne dea în Sonata «Kreutzer»   risipească unele nuanţe critice ale aprecierilor sale.  Societăţii  „Amicii  Muzicii”  (17  februarie),  dirijate  de
        şi  deosebitul  respect  al  concetăţenilor  de  alte  neamuri,  avântul începător al lui Beethoven, încă sub imperiul graţiei   Într-un  articol  publicat  în  „Temesvári  Hírlap”,  la  Fr. Pauck (care îi succedase la pupitrul dirijoral lui Radu
        pentru  cultura  noastră  artistică”  (Cronica  Banatului,  în  mozartiene, cum a ştiut să redea senzualismul religios din   finalul stagiunii 1924-1925 a Orchestrei Societăţii „Amicii  Urlăţianu, după tragica sa dispariţie în urma unor concertate
        „Nădejdea”, Timişoara, I, 35, 1921, 1).               evreiescul suflet al lui Bruch, reveria romantică din Brahms,    Muzicii”, Járosy constata, pe bună dreptate, în avanpremiera  şicane din partea unor cronicari ultranaţionalişti, atitudine
                                                              graţia poloneză din Wieniawski şi, în sfârşit, capricioasa       unui proiectat turneu concertistic la Timişoara al lui Ernő  care se va perpetua şi în anii următori), cu aportul solistic
                                                              reverie  şi  romantismul  furtunatic  din  aria  ungurească      Dohnányi,  existenţa  unor  animozităţi  şi  a  unui  sentiment  al violonistului Virgil Pop, „recent întors din Paris, de la
                                                              «Csak egy kis leány…», cuprinsă în Zigeunerweisen de             de  neîncredere  care  domina  relaţiile  dintre  intelectualii  şcoala măestrului George Enescu” („Fruncea”, Timişoara,
                                                              Sarasate. Toată poezia pustei maghiare a plutit în maniera       diferitelor etnii, în condiţiile în care se resimţea acut ieşirea  III, 7, 1936, 2), concertul sopranei Letiţia Anuşca, de la
                                                              acestui «primaş» de geniu şi am înţeles ovaţiile în delir        din circuitul concertistic a Teatrului Comunal, instituţie care  Teatro alla Scala din Milano (7 martie 1936), şi recitalul
                                                              ale unui anumit public. Nu mai încape vorbă, Maestrul a          căzuse pradă devastatorului incendiu din anul 1920: „Este  violonistului  Jacques  Thibaud,  acompaniat  de  Tasso
                                                              trebuit să ne dea bucăţi în afară de program, şi rechemările     mare păcat că intelectualii celor trei naţionalităţi [români,  Janopoulos  (11  martie).  Unele  aprecieri  ale  aşa-numitei
                                                              ameninţau  să  nu  mai  ia  sfârşit.  Cazinoul  Militar-Civil,   maghiari  şi  evrei,  românii  aflându-se,  potrivit  statisticilor  prese  „minoritare”  l-au  inflamat  pe  C.  Bumbaru-Basu,
                                                              de  sub  preşedinţia  dlui  general  Găvănescul,  a  oferit  o   vremii,  într-o  evidentă  minoritate]  stau  departe  unii  de  cronicarul hebdomadarului „Fruncea”: „Un lucru însă care
                                                              splendidă  liră  de  crizanteme  galbene,  şi  eram  în  cabina   ceilalţi.  Viaţa  concertistică  nu  poate  fi  ţinta  disputelor  apare destul de curios în presa minoritară este faptul că,
                                                              Maestrului  când  comandantul  garnizoanei  i-a  mulţumit        privind naţionalităţile. Ar fi bine dacă publicul maghiar l-ar  alături de Jacques Thibaud, numind câteva nume, ca acelea
                                                              în cuvinte mişcătoare de simţire românească. Am apreciat         asculta pe Enescu, şi cel român să meargă la concertul unui  ale lui Huberman şi Yehudi Menuhin, uită să pomenească de
                                                              mult  afecţiunea  admirativă  cu  care  cronicarul  ziarului     renumit artist maghiar (Ibidem)”.                     George Enescu, ca şi când acesta ar fi un oarecare interpret şi
                                                              «Temesvári Hírlap», părintele Járosy, l-a salutat pe Măestru           Într-un  anunţ  al  concertelor  de  la  sfârşitul  anului  executant ce nu merită această atenţie. Or, trebuie să se ştie
                                                              şi  solicitudinea  pe  care  cronicarul  ziarului  «Temesvarer   1936, publicat în „Vestul” (VII, 1.817, 1936, 7, VII, 1.818,  că Yehudi a fost o precocitate desăvârşită apoi de maestrul
                                                              Zeitung», dl Sárkány, o arată marelui nostru muzicant, cu        1936,  1:  Concertele  maestrului  Enescu,  şi  VII,  1.819,  Enescu, care i-a fost profesor şi îndrumător, iar ca elev nu
                                                              ocazia oricărui turneu în Banat”.                                1936, 7), se scria: „După cum am anunţat, maestrul Enescu  numai că nu şi-a întrecut dascălul, dar, de un timp încoace,
                                                                   Reflectarea recitalurilor lui George Enescu în presa        va da în localitate trei concerte de vioară, cu concursul dlui  a încetat de a se mai afirma cu tăria primelor începuturi.
                                                              „minoritară” sau recunoaşterea geniului său creator, într-       Ionel Gherea, pianist. Concertele vor avea loc la Teatrul  Mai uită apoi o anumită presă […] că renumitele magazine
                                                              un burg cosmopolit în care, după 1918, românii erau aceia        Comunal în zilele de duminică, 13, luni, 14, şi marţi, 15  de instrumente muzicale din marile centre europene aduc
                                                              care  puteau  fi  etichetaţi  cu  acest  apelativ,  a  constituit  o   decembrie [am corectat tacit erorile datelor de desfăşurare  ca suprem argument al calităţilor produselor lor reclama
                                                              sensibilă temă de dezbatere în presa de expresie românească      a  concertelor],  începând  cu  orele  9  seara.  În  oraşele  pe  mult măgulitoare – pentru coarde de vioară, spre exemplu
                                                              în primii ani care au urmat Marii Uniri. Tribulaţiile privind    unde  concertează,  maestrul  Enescu  este  sărbătorit  cu  – că ele vând din acelea «întrebuinţate de maeştrii Thibaud
                                                              fondarea  unei  orchestre  simfonice  la  Timişoara,  de  la     multă însufleţire. Nu ne îndoim că şi municipiul Timişoara  şi Enescu»” („Fruncea”, III, 10, 1936, 2); cf. „Fruncea”,
                                                              încropirea unei aşa-numite Orchestre Comunale, în 1920,          va  avea  grijă  să  organizeze  maestrului,  care  a  dus  fala  III,  11,  1936,  2  (cronica  de  concert  a  lui  J.  Thibaud,
                                                              aflată sub bagheta lui Gida Neubauer – eveniment urmat de        României peste mări şi ţări, o primire triumfală!”    semnată  de  C.  Bumbaru-Basu),  în  care  sunt  cuprinse  şi
                                                              alte asemenea iniţiative, datorate lui Guido Pogatschnigg,             În final, într-o maliţioasă notă a redacţiei, cu unele  ecouri de la premiera pariziană a operei Oedipe: „prima
                                                              Béla  Tolnay  şi  Leo  Freund  –,  până  la  statuarea  şi       abia voalate nuanţe naţionaliste, era deplânsă, cu indignare,  audiţie a obţinut un succes grandios, relevat de toată critica
                                                              cristalizarea  unui  ansamblu  semiprofesionist,  Orchestra      slaba prezenţă a românilor melomani la cele trei concerte:  muzicală din oraşul-lumină. Ea nu-şi precupeţeşte laudele,
                George Enescu, dedicație pentru Primăria      Societăţii  „Amicii  Muzicii”,  care  avea  să  exprime,  în     „Toate acestea nu le-au înţeles sau n-au vrut să le înţeleagă  afirmând că de la Tetralogia lui Wagner muzica de Operă
                       orașului Timișoara (1931)              perioada  interbelică,  spiritul  muzicii  culte,  practicate    concetăţenii noştri. Ne doare sufletul, ca români, că ne-a fost  nu a mai atins încă o culme ca recenta lucrare a marelui
                                                              la  cel  mai  înalt  nivel,  au  fost  în  măsură  să  alimenteze,   dat să vedem sala plină la concertele lui Milstein, Rubinstein  nostru compatriot”.
              Amănunte  despre  repertoriul  şi  circumstanţele  artificial, acest subiect periferic. Un fragment din cronica   şi alţi «steini», şi la Enescu de-abia s-a completat parterul!   Tendinţa de segregare intelectuală pe criterii etnice
        desfăşurării  concertelor  din  23  şi  24  noiembrie  1923,  de  concert  a  Orchestrei  Societăţii  „Amicii  Muzicii”  din   Ar trebui să ne crape obrazul de ruşine!”     se va acutiza, de-a lungul timpului, generând apariţia unui
        în  sala  Cazinoului  Militaro-Civil,  instituţie  aflată  sub  finalul stagiunii 1923-1924, în care autorul, Dezső Járosy,   În  anul  muzical  1936,  încheiat  apoteotic  prin  public  bipolarizat,  situaţie  deplânsă  de  Alma  Cornea-
        preşedinţia  generalului  Constantin  Găvănescul,  ne  sunt  se referea, cu multă acurateţe şi aplicaţie muzicologică, la   prezenţa lui Enescu, au fost consemnate şi alte evenimente  Ionescu  în  bilanţul  muzical  al  anului  1938,  publicat  în
        relevate într-o consistentă cronică semnată de René Ch.  structura uneia din Rapsodiile enesciene (presupunem că       artistice, dar, poate, cel mai important a fost recitalul lui  hebdomadarul timişorean „Fruncea” (cf. Stan 2013, 4-5;
        Brasey  (Concertele  Enescu,  în  „Nădejdea”,  III,  361,  e vorba de Rapsodia I în La major), defineşte modul în      Béla Bartók, în 2 mai, pe scena Teatrului Comunal (ultimul  Stan  2016):  „Dacă  vine  cineva  de  dreapta  (d.e.  cazul
        1923, 2, şi „Banatul românesc”, V, 47, 1923, 1), fascinat  care era receptată creaţia lui Enescu, la Timişoara, de un   susţinut  în  România),  care  a  determinat  unele  gratuite  solistei  [Gioconda]  De  Vito,  [al]  pianistului  Kempff
        de  măreţia  „demiurgului”  Enescu:  „Săptămâna  trecută,  auditor neutru, care nu putea fi acuzat de excese tributare   accente  xenofobe  în  presa  românească  (explicabile  în  etc.), concertul este boicotat de evrei, dacă e vorba de o
        vineri şi sâmbătă, am avut a treia serie de concerte ale  unui patriotism exaltat: „Concepţia noastră muzicală s-a     contextul politic al epocii). Marelui compozitor maghiar  manifestare artistică a vreunui evreu, restul publicului se
        Maestrului  Enescu  în  Timişoara.  Oraşul  nostru  făcuse  îmbogăţit cu noi reprezentări, fiind martorii unui proces de   i  se  reproşau  câteva  afirmaţii,  considerate  tendenţioase,  ţine la distanţă. Acest război tacit între cele două lumi este
        cunoştinţa acestui rege al viorii, aşa încât, de astă dată,  clasicizare a muzicii populare româneşti, cu perspective   iterate în presa din Ungaria (în contradicţie cu aserţiunile  mai evident şi ciudat la Societatea «Amicii Muzicii». De
        sala  Cazinoului  a  avut  aspectul  unui  loc  de  pelerinaj,  din  cele  mai  frumoase.  Este  drept,  Enescu  se  luptă  cu   din  culegerea  de  folclor  editată  de Academia  Română),  când  conducerea  muzicală  este  în  mâna  domnului  Fritz


        Pag. 4                                                                                                                                                                                                                    Pag. 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11