Page 5 - Morisena 1 (5) / 2017
P. 5

MORISENA, anul II, nr. 1 (5)/2017                                                 Revistă trimestrială de istorie



 Franţa, în „Le Nord” din Belgia şi în alte publicaţii din  o  pasiune  rar  întâlnită,  Vincenţiu  Babeş  s-a  stins  din   Dr. Constantin-Tufan Stan  cine  s-ar  încumeta  să  facă  o  critică  a  modului  cum  a
 Europa. În perioada 1861-1867, Vincenţiu Babeş a avut  viaţă în 3 februarie 1907. În plan cultural a lăsat urme   (Lugoj)  cântat?”),  limitându-se  să  enumere  doar  compozitorii
 o bogată activitate parlamentară, fiind deputat în cercul  ale  complexei  sale  personalităţi  în Academia  Română   incluşi  în  program:  Nardini,  Händel,  Bach,  Beethoven,
 român din Sasca Montană, comitatul Caraş. În această  (membru fondator al Societăţii Academice Române), în   Mozart, Wieniawski şi Kreisler, „pe care ni-l redă cu mai
 calitate s-a implicat în lupta pentru separarea ierarhiei  Asociaţia „ASTRA” (din anul 1862 a fost membru de   George Enescu și spațiul cultural  multă sensibilitate şi puritate de stil decât Kreisler însuşi”.
 bisericeşti a românilor; totodată s-a implicat în acţiuni  onoare al Asociaţiunii pentru limba şi cultura poporului   În  finalul  aprecierilor  sale,  autoarea,  concluzionând,
 culturale şi a desfăşurat o semnificativă prestaţie publi-  român din Bucovina), membru onorific în Consistoriul   multietnic timișorean  sublinia multitudinea caratelor artistice ale personalităţii
 cistică,  îndeosebi  la  „Albina”  (Viena),  gazetă  al  cărei  Mitropolitan Şcolar ş.a. Nicolae Iorga, care  l-a cunoscut   enesciene: „Enescu este el însuşi artist-creator şi talentul
 fondator a fost în anul 1866. Sub presiunea autorităţilor  destul de bine – îndeosebi de la întrunirile de la Acade-  Primul  popas  timi-  său nu cunoaşte limite: pianistul îl egalează pe vioristul,
 austriece, redacţia „Albinei” a fost nevoită să se mute, în  mie – scria despre Vincenţiu Babeş că „prin cunoştinţele   şorean al lui Enescu (23-  compozitorul  este  dintre  cei  mai  interesanţi  şi  bogaţi  în
 anul 1869, la Pesta, cea de-a doua capitală a Monarhiei  sale de drept, de istorie, prin elasticitatea sa de spirit,   24  mai  1921),  „designat  resurse  ai  vremurilor  moderne,  iar  ca  dirijor,  se  poate
 Austro-Ungare. În această publicaţie, condusă efectiv de  prin uşurinţa sa de vorbă şi prin talentul de a umbla cu   istoriei  ca  un  al  doilea  număra, asemenea, între cei puţini mari de tot”.
 Babeş, au fost abordate aspecte culturale şi economice  oamenii mari, el a reprezentat bine pe românii de confe-  Paganini”,  care,  „prin   Atmosfera  creată  de  prima  prezenţă  concertistică
 ale naţiunii române, se pleda pentru unitatea spirituală a  sia şi din ţinutul lor şi, astfel, a adus servicii neamului”   măiestria  arcuşului,  prin  a  lui  Enescu  la  Timişoara,  în  1921,  este  evocată  de
 tuturor  românilor  şi,  condamnându-se  dualismul  aus-  (Nicolae Iorga, Oameni care au fost, Bucureşti, 1934, p.   genialitatea  compoziţiilor  profesoara,  pianista  şi  compozitoarea  Alma  Cornea-
 tro-ungar, se milita pentru autonomia Transilvaniei. Ne-  251). Opera: Die Sprach-und Nationalitätenfrage in Ös-  sale  şi  prin  memoria-i  Ionescu, care a avut şi privilegiul realizării unui dialog cu
 maiputând  face  faţă  presiunilor  politice  la  care  a  fost  terreich bei einem Rumänen, Viena, 1860 (aceeaşi lucrare   muzicală  extraordinară,  marele artist: „Evenimentul anului 1921 a fost concertul lui
 supusă  din  partea  autorităţilor    habsburgice,  „Albina”  în versiunea română: Cauza limbilor şi a naţionalităţilor   s-a  ridicat  între  cei  mai  George Enescu, care venise pentru prima dată, după Unire,
 şi-a încetat apariţia, în anul 1876. În ultimul număr al  în Austria pretractată de un român, Viena, 1860); Notiţe   desăvârşiţi  muzicieni  ai  la Timişoara. Cine l-a auzit pe Enescu cântând la vioară a
 publicaţiei se arată că, prin „Albina”, „nu se poate să nu  biografice asupra vieţii şi activităţii decedatului memb-  lumii”, s-a constituit într-  rămas sub vraja cântecului său sublim şi senin, uneori poate
 fi pătruns şi să nu fi încolţit rădăcini în piepturile române  ru al Academiei Române; Andrei Mocioni (Mociony), în   un  eveniment  unic,  care  prea  feminin  pentru  severele  capodopere  ale  clasicilor.
 şi ele vor răsări şi vor dezvolta ramuri puternice  şi vor  „Analele  Academiei  Române”,  seria  II,  tom  V/1883,   parcă  a  înviorat  peisajul  Mai  ales  muzica  lui  J.  S.  Bach.  Deşi  era  foarte  frumos
 arăta  calea  vieţii,  calea  din  robia  Vavilonului  spre  secţiunea II, p. 353-395. Referinţe (selectiv): Enciclope-  artistic  bănăţean,  în  con-  interpretată, dar poate cam prea «zigeunerweisen» cântată,
 pământul făgăduinţei, spre România şi împărăţia ginţii  dia Română, vol. I, Sibiu, 1898; D. Rosett, Dicţionarul   textul  unor  profunde  în  comparaţie  cu  interpretările  marilor  «Bachspieler»
 lui Traian” („Albina”, XI, nr. 117-118, din 31 decembrie  contimporanilor  din  România,  1800-1898,  Bucureşti,   George Enescu (fotografie din   transformări  politice,  so-  germani. Deşi studiase de ani de zile la Viena, în oraşul
 1875/12  ianuarie  1876).  Vincenţiu  Babeș  a  contribuit  1893; Aurel Cosma jr., Istoria presei române din Banat,   colecția Franz Metz)  ciale  şi  culturale  gene-  marilor  clasici,  totuşi  felul  său  de  a  cânta  s-a  remarcat
 substanțial la crearea Partidului Naţional al Românilor  Timişoara, 1932; Ilie Gropşianu, Vincenţiu Babeş (fără   rate  de  Marea  Unire.  „În  datorită  legăturilor  sale  cu  cea  mai  frumoasă  şi  rafinată
 din Banat şi Ungaria, înfiinţat la Timişoara, în 22 ianua-  locul  şi  anul  apariţiei);    Ocavian  Metea,  Contribuţii   monotonia vieţii muzicale  lume a Parisului muzical, prin o libertate ritmică, melodică
 rie 1869. Implicarea lui în această acţiune, cuvântarea  privind biografia lui Vincenţiu Babeş, în „Orizont”,  nr.   de la noi, vizita maestrului G. Enescu este un eveniment  şi metrică prea accentuată.
 ţinută  de  el  la  conferinţa  de  constituire  a  partidului  –  10, Timișoara, 1971; George Cipăianu, Vincenţiu Babeş,   de o rară însemnătate”, se scria în presa locală (Maestrul   După  concert,  Lucia  Cosma  [soţia  lui  Aurel
 considerată a fi ostilă guvernului – au avut consecinţe  Editura Facla, Timişoara, 1980; Sabin Ionel, Vincenţiu   Enescu în oraşul nostru, în „Nădejdea”, I, 34, 1921, 3).  Cosma Senior, primul prefect român al judeţului Timiş-
 grave asupra carierei juridice a lui Vincenţiu Babeş şi,  Babeş,  omul,  în  „Coloana  Infinitului”,  an  IX,  nr.  57   În  loc  de  a  elabora  o  autentică  cronică  a  celor  Torontal după Unire] a dat o recepţie în onoarea marelui
 implicit, asupra situaţiei sale materiale. A fost destituit  (aprilie-iunie),  Timișoara  2006;  Radu  Ardelean,  Vin-  două  concerte,  autorul  primelor  impresii  (semnat  cu  violonist român. Am fost şi noi invitaţi. Printr-un concurs
 din postul avut la Tabla Regească ridicându-i-se, toto-  cenţiu  Babeş  (1821-1907).  Implicarea  lui  Vincenţiu   pseudonimul  Deceneu)  s-a  simţit  dator  să  transmită  de  împrejurări,  am  ajuns  tocmai  lângă  dânsul  la  masă.
 dată, şi dreptul la pensie. Însă, în iulie 1870, a preluat  Babeş  în  activitatea  Academiei  Române,  în  volumul   publicului  meloman,  studenţilor  entuziaşti,  care,  „cu  Bietul  Enescu  era  asaltat  de  cucoanele  din  Timişoara,
 administraţia ziarului „Albina”, subvenţionat de familia  Viaţa  academică  din  Banat  (1866-2006),  Editura  Ori-  acea intuiţie admirabilă, care este apanajul tinereţii, l-au  copleşindu-l cu laude şi tot felul de întrebări stupide ce
 Mocioni, rezolvându-i-se, astfel, trebuinţele traiului. În  zonturi Universitare, Timişoara, 2006, p. 47-60; Tiberiu   ridicat  în  urale  pe  umerii  lor”,  câteva  detalii  biografice,  scormoneau  în  biografia  sa  şi  care  desigur  că  nu  i-au
 anul 1881, prin unirea celor două partide ale românilor,  Ciobanu, Vincenţiu Babeş, în Istoriografia româneas-  în care era subliniat excepţionalul aport al lui Enescu la  provocat o prea mare fericire lui Enescu.
 din  Transilvania  şi  din  Banat,  s-a  constituit  Partidul  că de la începutul secolului al XIX-lea până la Marea   cristalizarea vieţii muzicale româneşti: iniţierea fondului   Când ne-am aşezat la masă, Enescu a venit lângă
 Naţional Român, împrejurare în care Vincenţiu Babeş a  Unire privitoare la Evul Mediu bănăţean, Editura Eu-  pentru cumpărarea unei orgi la Ateneul Român, înfiinţarea  mine, ţinându-mă de vorbă. Probabil a vrut să scape de
 fost ales membru al Comitetului Central Electoral, iar  rostampa,  Timişoara,  2008,  p.  113-122,  294-300;   Premiului  de  Compoziţie,  stimularea  tinerilor  creatori  gura femeilor. Părea că s-a simţit bine în vecinătatea
 aproape după un deceniu a fost ales preşedinte al Comi-  Idem,  Vincențiu  Babeș  (1821-1907),  în  Cărturari   români: „[Enescu] stimulează energii noi şi pune în lumină  mea,  căci  amândoi  eram  cam  tăcuţi.  Părea  mulţumit
 tetului Central al Partidului Naţional Român. Din cauza  români cu preocupări referitoare la istoria medievală   pleiada  tinerilor  noştri  compozitori,  în  frunte  cu Alfred  de vecinătatea mea, fiindcă a scăpat de obligaţia de a
 unor dispute privitoare la întocmirea Memorandum-ului  a Banatului. Cuprinderi biobibliografice, Editura Eu-  Alessandrescu, Nonna Otescu şi Cuclin” (George Enescu,  răspunde la toate acele întrebări, desigur, stupide, cu
 şi înaintarea acestuia autorităţilor, Vincenţiu Babeş a in-  rostampa, Timișoara, 2010, p. 38-45, 157-159; Idem,   în „Nădejdea”, I, 35, 1921, 1).  care îl plictiseau doamnele din Timişoara, înfruptându-
 trat în conflict cu majoritatea conducătorilor partidului  Vincențiu Babeș, în Istoriografia românească din se-  O nouă încercare de a schiţa o cronică (Concertele  se, în linişte, din bunătăţile oferite la masa îmbelşugată
 şi în anul 1892 a fost nevoit să se retragă din comitet,  colul al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-  George Enescu, semnată, cu pseudonimul Lia – probabil  a amfitrioanei. În toiul discuţiilor a pus şi el problema
 aceasta  însemnând,  de  altfel,  sfârşitul  îndelungatei  şi  lea referitoare la Banatul medieval, vol. I-II, Editura   Lucia  Cosma  –,  în  „Nădejdea”,  I,  37,  1921,  3)  s-a  Conservatorului  din  Timişoara.  Spunea  că  ar  trebui
 fructuoasei  sale  activităţi  politice,  care  i-a  ocupat  tot  Eurostampa, Timișoara, 2010, p. 139-146 (vol. I), p.   transformat  într-un  nou  prilej  de  proslăvire  a  meritelor  reorganizat, numindu-se în fruntea lui o personalitate
 timpul, încât nu s-a putut dedica cercetărilor istorice, aşa  212-217  (vol.  II);  Idem,  Aniversare  190.  Vincențiu   artistice ale genialului oaspete, subliniindu-se rolul său în  muzicală cu autoritate, care să dea un impuls nou vieţii
 cum năzuia în permanenţă. Zadarnică i-a mai fost încer-  Babeș  (1821-1907),  în  „Columna  2000”,  Serie  nouă,   crearea unui adevărat spirit ecumenic într-o urbe în care se  noastre muzicale. Îmi amintesc şi acum de emoţia cu
 carea, în ultimul deceniu al vieţii lui, de a mai recupera  Anul  XII,  nr.  45-46  (ianuarie-iunie),  Editura  Euros-  intersectau cele mai diverse tipologii culturale: „Români  care am schimbat primele cuvinte cu maestrul Enescu,
 pentru scris, multul timp consumat în cadrul frământărilor  tampa,  Timișoara,  2011,  p.  82-84;  Ionel  Cionchin,   de sânge şi oameni de alte rase vorbeau, simţeau la fel: era  căruia i-am fost prezentată, de doamna Lucia Cosma,
 politice  şi  sociale,  străduindu-se  să  contribuie  la  Comemorare 105. Vincențiu Babeș – remarcabil om de   un eveniment în viaţa fiecăruia”. Autoarea consideraţiilor  ca  cea  mai  bună  pianistă  româncă  a  Timişoarei.  El
 propăşirea  spirituală  şi  materială  a  neamului  său.  Cu  cultură  al  secolului  al  XIX-lea,  în  „Columna  2000”,   mărturisea  cu  francheţe  neputinţa  de  a  emite  aprecieri  rămâne  veşnic  viu  în  inima  celor  care  l-au  iubit  şi
 adâncul regret că nu şi-a împlinit o operă pe măsura ca-  Serie nouă, Anul XII, nr. 49-50 (ianuarie-iunie), Editu-  critice după cele două concerte („Doar ca titlu de cronică  l-au glorificat peste hotare, dar mai cu seamă în patria
 pacităţii lui şi a bogatelor sale cunoştinţe, acumulate cu  ra Eurostampa, Timișoara, 2012, p. 62-65.  ar trebui să menţionăm ce anume a cântat Enescu, altfel  recunoscătoare” (Cornea-Ionescu 1981, 3).


 Pag. 2                                                                                                    Pag. 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10