Page 4 - Morisena 1 (5) / 2017
P. 4

MORISENA, anul II, nr. 1 (5)/2017                                                                                                                                                                 Revistă trimestrială de istorie



        Franţa, în „Le Nord” din Belgia şi în alte publicaţii din  o  pasiune  rar  întâlnită,  Vincenţiu  Babeş  s-a  stins  din        Dr. Constantin-Tufan Stan                   cine  s-ar  încumeta  să  facă  o  critică  a  modului  cum  a
        Europa. În perioada 1861-1867, Vincenţiu Babeş a avut  viaţă în 3 februarie 1907. În plan cultural a lăsat urme                              (Lugoj)                         cântat?”),  limitându-se  să  enumere  doar  compozitorii
        o bogată activitate parlamentară, fiind deputat în cercul  ale  complexei  sale  personalităţi  în Academia  Română                                                          incluşi  în  program:  Nardini,  Händel,  Bach,  Beethoven,
        român din Sasca Montană, comitatul Caraş. În această  (membru fondator al Societăţii Academice Române), în                                                                   Mozart, Wieniawski şi Kreisler, „pe care ni-l redă cu mai
        calitate s-a implicat în lupta pentru separarea ierarhiei  Asociaţia „ASTRA” (din anul 1862 a fost membru de           George Enescu și spațiul cultural  multă sensibilitate şi puritate de stil decât Kreisler însuşi”.
        bisericeşti a românilor; totodată s-a implicat în acţiuni  onoare al Asociaţiunii pentru limba şi cultura poporului                                                          În  finalul  aprecierilor  sale,  autoarea,  concluzionând,
        culturale şi a desfăşurat o semnificativă prestaţie publi-  român din Bucovina), membru onorific în Consistoriul                multietnic timișorean                        sublinia multitudinea caratelor artistice ale personalităţii
        cistică,  îndeosebi  la  „Albina”  (Viena),  gazetă  al  cărei  Mitropolitan Şcolar ş.a. Nicolae Iorga, care  l-a cunoscut                                                   enesciene: „Enescu este el însuşi artist-creator şi talentul
        fondator a fost în anul 1866. Sub presiunea autorităţilor  destul de bine – îndeosebi de la întrunirile de la Acade-                                     Primul  popas  timi-  său nu cunoaşte limite: pianistul îl egalează pe vioristul,
        austriece, redacţia „Albinei” a fost nevoită să se mute, în  mie – scria despre Vincenţiu Babeş că „prin cunoştinţele                              şorean al lui Enescu (23-  compozitorul  este  dintre  cei  mai  interesanţi  şi  bogaţi  în
        anul 1869, la Pesta, cea de-a doua capitală a Monarhiei  sale de drept, de istorie, prin elasticitatea sa de spirit,                               24  mai  1921),  „designat  resurse  ai  vremurilor  moderne,  iar  ca  dirijor,  se  poate
        Austro-Ungare. În această publicaţie, condusă efectiv de  prin uşurinţa sa de vorbă şi prin talentul de a umbla cu                                 istoriei  ca  un  al  doilea  număra, asemenea, între cei puţini mari de tot”.
        Babeş, au fost abordate aspecte culturale şi economice  oamenii mari, el a reprezentat bine pe românii de confe-                                   Paganini”,  care,  „prin       Atmosfera  creată  de  prima  prezenţă  concertistică
        ale naţiunii române, se pleda pentru unitatea spirituală a  sia şi din ţinutul lor şi, astfel, a adus servicii neamului”                           măiestria  arcuşului,  prin  a  lui  Enescu  la  Timişoara,  în  1921,  este  evocată  de
        tuturor  românilor  şi,  condamnându-se  dualismul  aus-  (Nicolae Iorga, Oameni care au fost, Bucureşti, 1934, p.                                 genialitatea  compoziţiilor  profesoara,  pianista  şi  compozitoarea  Alma  Cornea-
        tro-ungar, se milita pentru autonomia Transilvaniei. Ne-  251). Opera: Die Sprach-und Nationalitätenfrage in Ös-                                   sale  şi  prin  memoria-i  Ionescu, care a avut şi privilegiul realizării unui dialog cu
        maiputând  face  faţă  presiunilor  politice  la  care  a  fost  terreich bei einem Rumänen, Viena, 1860 (aceeaşi lucrare                          muzicală  extraordinară,  marele artist: „Evenimentul anului 1921 a fost concertul lui
        supusă  din  partea  autorităţilor    habsburgice,  „Albina”  în versiunea română: Cauza limbilor şi a naţionalităţilor                            s-a  ridicat  între  cei  mai  George Enescu, care venise pentru prima dată, după Unire,
        şi-a încetat apariţia, în anul 1876. În ultimul număr al  în Austria pretractată de un român, Viena, 1860); Notiţe                                 desăvârşiţi  muzicieni  ai  la Timişoara. Cine l-a auzit pe Enescu cântând la vioară a
        publicaţiei se arată că, prin „Albina”, „nu se poate să nu  biografice asupra vieţii şi activităţii decedatului memb-                              lumii”, s-a constituit într-  rămas sub vraja cântecului său sublim şi senin, uneori poate
        fi pătruns şi să nu fi încolţit rădăcini în piepturile române  ru al Academiei Române; Andrei Mocioni (Mociony), în                                un  eveniment  unic,  care  prea  feminin  pentru  severele  capodopere  ale  clasicilor.
        şi ele vor răsări şi vor dezvolta ramuri puternice  şi vor  „Analele  Academiei  Române”,  seria  II,  tom  V/1883,                                parcă  a  înviorat  peisajul  Mai  ales  muzica  lui  J.  S.  Bach.  Deşi  era  foarte  frumos
        arăta  calea  vieţii,  calea  din  robia  Vavilonului  spre  secţiunea II, p. 353-395. Referinţe (selectiv): Enciclope-                            artistic  bănăţean,  în  con-  interpretată, dar poate cam prea «zigeunerweisen» cântată,
        pământul făgăduinţei, spre România şi împărăţia ginţii  dia Română, vol. I, Sibiu, 1898; D. Rosett, Dicţionarul                                    textul  unor  profunde  în  comparaţie  cu  interpretările  marilor  «Bachspieler»
        lui Traian” („Albina”, XI, nr. 117-118, din 31 decembrie  contimporanilor  din  România,  1800-1898,  Bucureşti,       George Enescu (fotografie din   transformări  politice,  so-  germani. Deşi studiase de ani de zile la Viena, în oraşul
        1875/12  ianuarie  1876).  Vincenţiu  Babeș  a  contribuit  1893; Aurel Cosma jr., Istoria presei române din Banat,        colecția Franz Metz)    ciale  şi  culturale  gene-  marilor  clasici,  totuşi  felul  său  de  a  cânta  s-a  remarcat
        substanțial la crearea Partidului Naţional al Românilor  Timişoara, 1932; Ilie Gropşianu, Vincenţiu Babeş (fără                                    rate  de  Marea  Unire.  „În  datorită  legăturilor  sale  cu  cea  mai  frumoasă  şi  rafinată
        din Banat şi Ungaria, înfiinţat la Timişoara, în 22 ianua-  locul  şi  anul  apariţiei);    Ocavian  Metea,  Contribuţii                           monotonia vieţii muzicale  lume a Parisului muzical, prin o libertate ritmică, melodică
        rie 1869. Implicarea lui în această acţiune, cuvântarea  privind biografia lui Vincenţiu Babeş, în „Orizont”,  nr.     de la noi, vizita maestrului G. Enescu este un eveniment  şi metrică prea accentuată.
        ţinută  de  el  la  conferinţa  de  constituire  a  partidului  –  10, Timișoara, 1971; George Cipăianu, Vincenţiu Babeş,   de o rară însemnătate”, se scria în presa locală (Maestrul   După  concert,  Lucia  Cosma  [soţia  lui  Aurel
        considerată a fi ostilă guvernului – au avut consecinţe  Editura Facla, Timişoara, 1980; Sabin Ionel, Vincenţiu        Enescu în oraşul nostru, în „Nădejdea”, I, 34, 1921, 3).  Cosma Senior, primul prefect român al judeţului Timiş-
        grave asupra carierei juridice a lui Vincenţiu Babeş şi,  Babeş,  omul,  în  „Coloana  Infinitului”,  an  IX,  nr.  57       În  loc  de  a  elabora  o  autentică  cronică  a  celor  Torontal după Unire] a dat o recepţie în onoarea marelui
        implicit, asupra situaţiei sale materiale. A fost destituit  (aprilie-iunie),  Timișoara  2006;  Radu  Ardelean,  Vin-  două  concerte,  autorul  primelor  impresii  (semnat  cu  violonist român. Am fost şi noi invitaţi. Printr-un concurs
        din postul avut la Tabla Regească ridicându-i-se, toto-  cenţiu  Babeş  (1821-1907).  Implicarea  lui  Vincenţiu       pseudonimul  Deceneu)  s-a  simţit  dator  să  transmită  de  împrejurări,  am  ajuns  tocmai  lângă  dânsul  la  masă.
        dată, şi dreptul la pensie. Însă, în iulie 1870, a preluat  Babeş  în  activitatea  Academiei  Române,  în  volumul    publicului  meloman,  studenţilor  entuziaşti,  care,  „cu  Bietul  Enescu  era  asaltat  de  cucoanele  din  Timişoara,
        administraţia ziarului „Albina”, subvenţionat de familia  Viaţa  academică  din  Banat  (1866-2006),  Editura  Ori-    acea intuiţie admirabilă, care este apanajul tinereţii, l-au  copleşindu-l cu laude şi tot felul de întrebări stupide ce
        Mocioni, rezolvându-i-se, astfel, trebuinţele traiului. În  zonturi Universitare, Timişoara, 2006, p. 47-60; Tiberiu   ridicat  în  urale  pe  umerii  lor”,  câteva  detalii  biografice,  scormoneau  în  biografia  sa  şi  care  desigur  că  nu  i-au
        anul 1881, prin unirea celor două partide ale românilor,  Ciobanu, Vincenţiu Babeş, în Istoriografia româneas-         în care era subliniat excepţionalul aport al lui Enescu la  provocat o prea mare fericire lui Enescu.
        din  Transilvania  şi  din  Banat,  s-a  constituit  Partidul  că de la începutul secolului al XIX-lea până la Marea   cristalizarea vieţii muzicale româneşti: iniţierea fondului   Când ne-am aşezat la masă, Enescu a venit lângă
        Naţional Român, împrejurare în care Vincenţiu Babeş a  Unire privitoare la Evul Mediu bănăţean, Editura Eu-            pentru cumpărarea unei orgi la Ateneul Român, înfiinţarea  mine, ţinându-mă de vorbă. Probabil a vrut să scape de
        fost ales membru al Comitetului Central Electoral, iar  rostampa,  Timişoara,  2008,  p.  113-122,  294-300;           Premiului  de  Compoziţie,  stimularea  tinerilor  creatori  gura femeilor. Părea că s-a simţit bine în vecinătatea
        aproape după un deceniu a fost ales preşedinte al Comi-  Idem,  Vincențiu  Babeș  (1821-1907),  în  Cărturari          români: „[Enescu] stimulează energii noi şi pune în lumină  mea,  căci  amândoi  eram  cam  tăcuţi.  Părea  mulţumit
        tetului Central al Partidului Naţional Român. Din cauza  români cu preocupări referitoare la istoria medievală         pleiada  tinerilor  noştri  compozitori,  în  frunte  cu Alfred  de vecinătatea mea, fiindcă a scăpat de obligaţia de a
        unor dispute privitoare la întocmirea Memorandum-ului  a Banatului. Cuprinderi biobibliografice, Editura Eu-           Alessandrescu, Nonna Otescu şi Cuclin” (George Enescu,  răspunde la toate acele întrebări, desigur, stupide, cu
        şi înaintarea acestuia autorităţilor, Vincenţiu Babeş a in-  rostampa, Timișoara, 2010, p. 38-45, 157-159; Idem,       în „Nădejdea”, I, 35, 1921, 1).                       care îl plictiseau doamnele din Timişoara, înfruptându-
        trat în conflict cu majoritatea conducătorilor partidului  Vincențiu Babeș, în Istoriografia românească din se-              O nouă încercare de a schiţa o cronică (Concertele  se, în linişte, din bunătăţile oferite la masa îmbelşugată
        şi în anul 1892 a fost nevoit să se retragă din comitet,  colul al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-        George Enescu, semnată, cu pseudonimul Lia – probabil  a amfitrioanei. În toiul discuţiilor a pus şi el problema
        aceasta  însemnând,  de  altfel,  sfârşitul  îndelungatei  şi  lea referitoare la Banatul medieval, vol. I-II, Editura   Lucia  Cosma  –,  în  „Nădejdea”,  I,  37,  1921,  3)  s-a  Conservatorului  din  Timişoara.  Spunea  că  ar  trebui
        fructuoasei  sale  activităţi  politice,  care  i-a  ocupat  tot  Eurostampa, Timișoara, 2010, p. 139-146 (vol. I), p.   transformat  într-un  nou  prilej  de  proslăvire  a  meritelor  reorganizat, numindu-se în fruntea lui o personalitate
        timpul, încât nu s-a putut dedica cercetărilor istorice, aşa  212-217  (vol.  II);  Idem,  Aniversare  190.  Vincențiu   artistice ale genialului oaspete, subliniindu-se rolul său în  muzicală cu autoritate, care să dea un impuls nou vieţii
        cum năzuia în permanenţă. Zadarnică i-a mai fost încer-  Babeș  (1821-1907),  în  „Columna  2000”,  Serie  nouă,       crearea unui adevărat spirit ecumenic într-o urbe în care se  noastre muzicale. Îmi amintesc şi acum de emoţia cu
        carea, în ultimul deceniu al vieţii lui, de a mai recupera  Anul  XII,  nr.  45-46  (ianuarie-iunie),  Editura  Euros-  intersectau cele mai diverse tipologii culturale: „Români  care am schimbat primele cuvinte cu maestrul Enescu,
        pentru scris, multul timp consumat în cadrul frământărilor  tampa,  Timișoara,  2011,  p.  82-84;  Ionel  Cionchin,    de sânge şi oameni de alte rase vorbeau, simţeau la fel: era  căruia i-am fost prezentată, de doamna Lucia Cosma,
        politice  şi  sociale,  străduindu-se  să  contribuie  la  Comemorare 105. Vincențiu Babeș – remarcabil om de          un eveniment în viaţa fiecăruia”. Autoarea consideraţiilor  ca  cea  mai  bună  pianistă  româncă  a  Timişoarei.  El
        propăşirea  spirituală  şi  materială  a  neamului  său.  Cu  cultură  al  secolului  al  XIX-lea,  în  „Columna  2000”,   mărturisea  cu  francheţe  neputinţa  de  a  emite  aprecieri  rămâne  veşnic  viu  în  inima  celor  care  l-au  iubit  şi
        adâncul regret că nu şi-a împlinit o operă pe măsura ca-  Serie nouă, Anul XII, nr. 49-50 (ianuarie-iunie), Editu-     critice după cele două concerte („Doar ca titlu de cronică  l-au glorificat peste hotare, dar mai cu seamă în patria
        pacităţii lui şi a bogatelor sale cunoştinţe, acumulate cu  ra Eurostampa, Timișoara, 2012, p. 62-65.                  ar trebui să menţionăm ce anume a cântat Enescu, altfel  recunoscătoare” (Cornea-Ionescu 1981, 3).


        Pag. 2                                                                                                                                                                                                                    Pag. 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9