Page 17 - Revista Morisena_4_2016
P. 17

MORISENA nr. 4/2016                                                               Revistă trimestrială de istorie



 Ec. Petru Opruț  unul greoi, dar în același timp plin și de dragoste. Acolo la   semne ale unei religii uitate, satele noastre sunt o discretă  înfățișând  o  arhitectură  iluzorie,  natură  moartă,  motive
 (Timișoara)  sălaș, străbunicii noștri erau preocupați cu munca câmpului   lecţie de armonie. O plimbare printr-un sat românesc îți  animale  și  florale,  reale  sau  fantastice;  apoi  mozaicuri
 și creșterea animalelor, însă cu siguranță nu aveau aceste
        va arăta de îndată că acolo sunt comorile unei civilizaţii  splendide,  lucrate  din  pietre  rare,  din  onix  și  chiar  din
 griji pe care le avem noi în acest mileniu.  tăcute, la adăpostul acoperişului de şindrilă.  bucăți de aur.
 Sălașele din Voislova  Sălașele voislovene fiind situate pe diferite dealuri   Aşezările  omeneşti  sunt  elemente  ale  mediului   Mobilierul era foarte redus: de altfel, în afară de
 și văi, pot să spun, cum îmi place mie de multe ori să aduc   geografic construite de om, în condiţii  social-economice  atrium și de triclinium, celelalte încăperi erau și foarte
 aminte, că omul este în armonie cu natura.  şi naturale specifice fiecărei regiuni. Aşezările sunt locuri
 A vorbi despre casele ţărăneşti însemnează a vorbi   de  concentrare  teritorială  permanentă  sau  temporară  a
 despre  arta  populară  în  general.  În  aceste  mici  edificii   oamenilor,  locuri  unde  trăiesc,  locurile  activităţii  lor
 alcătuite  din  materiale  efemere,  cuiburi  făcute  pentru   productive,  a  vieţii  sociale  şi  personale.  În  acest  scop,
 adăpostirea uneia sau cel mult a două generaţii, se reface   centrele  populate  sunt  dotate  cu  construcţii  materiale
 mereu după intuiţia aceleiaşi voinţi, repetând în formele lor   corespunzătoare: locuinţe, construcţii sociale de producţie,
 elegante şi armonioase aceeaşi preocupare de surâzătoare   de servire. Ele reprezintă centre de producţie şi de consum
 modestie.  Ţăranul  român  reuşeşte  proporţiile  casei  sale   a bunurilor materiale. Referitor la tipul aşezărilor, putem
 cu aceeaşi siguranţă cu care albina reuşeşte în executarea   spune că pe lângă cele permanente (satele) mai există şi
 alveolelor sale. Artele populare, a căror formaţie se pierde   sezoniere, acestea nefiind altceva decât ce a mai rămas
 în adâncul preistoriei, gândite, visate şi executate de un   din fostele cătune, aici mai regăsindu-se şi astăzi sălaşe
 număr  incomensurabil  de  generaţii,  fac  parte  integrantă   răzleţe, înconjurate în special de livezi.
 din  chiar  însuşirile  rasei,  nefiind  supuse  nici  modelor   Casele  țăranilor  erau,  de  regulă,  niște  colibe
 trecătoare, nici şcolilor intelectuale, nici măcar civilizaţiilor   sărăcăcioase, cu pereți de bârne acoperite cu lut și cu
 superficiale, care trec peste ele fără a le schimba.   un acoperiș de stuf. Dar chiar și când casa era construită
 Arta  noastră  populară  exprimă,  în  mod  foarte   din  materiale  mai  trainice,  locuința  păturilor  medii  și
 clar,  unitatea  şi  omogenitatea  românismului.  Dar,  pe   sărace consta dintr-o singură încăpere (atrium), maxim
 când  în  portul  românesc,  în  ţesăturile  din  scoarţe,  se   două,  având  o  deschizătură  largă  în  tavan  și  acoperiș
 găsesc diferenţe în alegerea motivelor şi în interpretarea   prin care pătrundeau lumina și apa de ploaie, colectată
 La sălaș cocoșî cântă  culorilor, în meşteşugul clăditului, elementele principale   într-un  bazin  din  mijlocul  încăperii.  Acesta  era  tipul  mici.  Casa  romană  avea  un  mare  număr  de  paturi,  cu
 Mândra stă culcată în cuină  au rămas mereu aceleaşi. Casa ţărănească variază numai   obișnuit de casă etruscă.  destinații  diverse:  paturi  propriu-zise  pentru  dormit
 Șî doarme pă pieptu meu  pentru a se potrivi cu clima sau cu materialele regiunii. De   La început, vila familiei romane  era concentrată  (foarte  înalte),  paturi-canapele  pe  care  se  lua  masa  și
                                            2
 Ca-n raiu’ lu’ Dumezău...
 aceea, casele de la munte sunt întotdeauna clădite mai cu   în  atrium,  în  jurul  căminului  –  care  avea  totodată  și  o  paturile care serveau drept sofale. Dar nici o mobilă nu
 grijă, având lemn şi piatră la îndemână, pe când cele de la   funcție religioasă. Mai târziu, din atrium s-au deschis una  oferea o asemenea varietate ca diferitele tipuri de mese:
 Pomeni-ce mândră bună  şes sunt făcute din lut. Casa îşi modifică aspectul numai   sau mai multe încăperi laterale. În perioada imperiului,  cu 1, cu 3 sau cu 4 picioare, lucrate din esențe de lemn
 Că s-o vigerat ge zîuă
 în atingere cu mahalalele, luând o înfăţişare sărăcăcioasă   când  s-a  adoptat  obiceiul  grecesc  de  a  lua  masa  întins  prețios, cu încrustații artistice turnate în bronz, cu diferite
 şi stângace, ca un ţăran îmbrăcat în haine „nemţeşti“.   pe un pat-canapea, romanii au adăugat casei lor și o sală  figuri și scene în relief, măsuțe cu sculpturi delicate în
 La sălaș cătră voreț  Farmecul  unui  sat  românesc  este  expresia  unei   de  mese  specială  (triclinium).  Cu  timpul,  prin  sporirea  fildeș  ș.a.  Diverse  erau  și  tipuri  de  scaune  (cele  cu
 Bace lumina-n ocheți  veşnice tinereţi . Prin faptul că este executat din materiale   numărului  încăperilor,  atriumul  a  devenit  o  mare  și  spetează  erau  rezervate  de  obicei  femeilor),  pe  care  se
 1
 Scoală-ce  nană frumoasă  care  nu-i  asigură  o  durată  seculară,  satul  este  într-o   somptuoasă  anticameră,  cu  pereții  acoperiți  de  fresce,  punea totdeauna o pernă.
 Că-i vremea să plec acasă
 perpetuă  primenire.  Gospodinele,  în  fiecare  primăvară,   împodobită cu statui și alte obiecte de artă. Camere de   Pentru iluminat se foloseau lumânări de ceară sau
 îşi albesc casele, dând cu albastru în jurul ferestrelor şi,   baie existau numai în casele celor foarte bogați. Partea  de seu (necunoscute în lumea grecească) și lămpi mici cu
 Șî dacă ne află satu  câteodată, cu un roşu cărămiziu, pe stâlpii prispei. După   interioară  a  ansamblului  de  locuit  îl  forma  peristilul,  ulei, cunoscutele opaițe de lut sau de bronz, care puteau
 Dai ge răle cu bărbatu
 câteva luni de la clădirea casei, şindrilele acoperişurilor   grădina înconjurată de un portic susținut de coloane. Aici  fi și atârnate trei la un loc pe un trepied, sau mai multe
 uşoare iau o culoare argintie, care variază cu cerul zilelor   lua  masa  familia,  când  timpul  era  favorabil.  Peristilul  spre a forma un candelabru atârnând din plafon. Deosebit
 Măi mândruță cu bărbat  de vară, ca şi sălciile şi plopii.   – cu statuete, cu măsuțe de marmură, cu un mic bazin,  de  bogată  și  de  variată  era  vesela.  Dacă  lumea  de  rând
 Scoală-ce că-i amănat  Casa  ţăranului  este  clădită  parcă  în  funcţie  de   eventual  cu  fântâni  arteziene  și  cu  florile  preferate  de  folosea numai vase de ceramică, în schimb la banchetele
 Scoală-ce ca să ce țuc  lumină,  şi  albul  varului  nu  oboseşte  ochiul,  pentru   romani: trandafiri și crini – era locul de reculegere, zona  celor foarte bogați farfuriile erau de argint (sau cel puțin
 Să-mi iau valea să mă duc
 simplul  motiv  că  streaşina  prispei  sau  a  cerdacului   intimă a casei, un adevărat salon în aer liber.  de bronz), cupele erau de argint, de cristal, chiar de aur,
 aruncă  mereu  o  umbră  odihnitoare  asupra  zidurilor   Spre  deosebire  de  casa  modernă,  casa  romană  adeseori cu încrustații și ornamente în relief.
 Șî m-arată calea bună  văruite. Adânca poezie ce emană dintr-un sat românesc   era orientată spre interior (ceea ce explică și importanța   Vorbind  despre  casele  țărănești,  despre  sălașe,  se
 Pân fundoane la grăgină  provine  din  faptul  că  aici  comorile  nu  sunt  decât   peristilului). Privită din exterior, casa n-avea o adevarată  poate spune că în orice casă țărănească erau măcar două
 La sălaș cocoșî cântă  sufleteşti. Tradiţia se exprimă printr-o veşnică renaştere   fațadă: ferestrele erau rare, sau chiar lipseau cu totul. Din  odăi, chiar și în cele mai umile. Una dintre ele era mereu
 Mândra după mini să uită
 şi o veşnică izbândă… ca şi natura.   stradă se intra, nu direct pe o poartă, ci printr-un coridor  „curată“, în sensul pe care îl ştim cu toţii, că era fie pentru
 Satul  este  esența  acestei  țări.  Satul  nu  trebuie  să   La adăpostul nucilor bătrâni, la umbra sălciilor sau   (vestibul) care dădea în atrium; ușa de intrare din stradă  copiii plecaţi departe, fie pentru musafiri, pentru orgoliul
 dispară. De la sat au plecat mai toți intelectualii României.   sub straja plopilor, la poalele munţilor sau pe malul apelor   în casă era situată la jumătatea coridorului, a vestibulului.  lor ţărănesc de a avea o odaie bună. Prispa este tocmai un
 Satul reprezintă rădăcina neamului nostru, iar dacă aceasta   fugare, cu cruci la răspântia drumurilor şi cu fântâni ale   În casele celor bogați decorația interioară era somptuoasă:  fel de a nu da buzna în casă, de a şedea la o vorbă, de a
 dispare vom dispărea și noi ca nație.  căror  cumpene  stau  strâmbe,  împinse  de  vânt,  ca  nişte   fresce cu subiecte mitologice sau din viața cotidiană de  adăsta… prispa e o manieră de a sta la taifas cu Lumea, cu
 Frumoasele versuri redate mai sus, ale unei superbe   1http://www.rasfoiesc.com/inginerie/constructii/arhitectura/  la țară sau de la oraș; peisaje, scene de vânătoare, fresce  totul diferită de balcon… e deschidere, e şi prag, dar nu
 doine bănățene, ne transmit că, odinioară, la sălaș traiul era   Patrimoniu-de-arhitectura-vern15.php,  Patrimoniu  de  arhitectura   2   Latinitate   și   Dacism   -   forum.portal.edu.ro/index.  unul intim, ci unul de pe care poţi privi, contempla, pe care
 vernaculara din Romania  php?act=Attach&type=post&id=703805  te poţi căţăra, de pe care poţi să munceşti la ceva pentru

 Pag. 14                                                                                                 Pag. 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22