Page 5 - Revista Morisena nr_1_2016
P. 5

Revistă trimestrială de istorie



                                                                   Cel  mai  important  izvor  este  Legenda  Sf.  Gerard
                                                              (Vita Sancti Gerardi), o lucrare hagiografică, avându-l în
                                                              centru pe călugărul benedictin italian Gerardo, născut în
                                                              jur de 980, mort în 1046, ajuns episcop de Cenad (1030-
                                      Acad. Ioan-Aurel        1046) și canonizat ulterior (1083). Lucrarea s-a păstrat în
                                             Pop              trei  forme  principale  –  legenda  mare  (maior),  cu  ample
                                                              referiri  la  ducatul  lui  Ahtum,  legenda  mică  (minor)  și
                                                              legenda în imagini – și în mai multe variante . S-a ajuns
                                                                                                       5
                                                              la  concluzia  că  legenda  mare  a  fost  elaborată  pe  baza
                                                              unor  izvoare  din  secolul  XI  și  definitivată,  în  linii  mari
                                                              (fără ultimul capitol), la cumpăna secolelor XI-XII, după
                                                              canonizarea episcopului , ori spre jumătatea veacului XII .
                                                                                   6
                                                                                                                7
           Ducatul lui Ahtum (Ochtum)*                        în privința lui Ahtum . Astfel, se spune că pe vremea lui
                                                                   Vom rezuma în cele ce urmează conținutul legendei
                                                                                 8
                                                              Gerard  era  în  cetatea  sau  „orașul”  de  pe  Mureș  (urbs
                                                              Morisena)  un  principe  foarte  puternic,  pe  nume  Ahtum,
              Nici atacatorii Banatului de la începutul secolului   botezat  după  ritul  grecesc  în  cetatea  Vidinului  și  având
        X  nu  au  putut  și  nici  nu  au  intenționat  să  cucerească   șapte neveste. Bazat pe mulțimea oștenilor și nobililor săi,
        ducatul  lui  Glad.  De  altminteri,  Cronica  Notarului   pe tăria și puterea sa, el nu i se închinase regelui Ștefan
        Anonim  nu  menționează  nici  prinderea  sau  moartea  lui   al Ungariei. Ahtum era un om bogat, căci avea o mulțime
        Glad și nici așezarea unui alt conducător în fruntea țării.   de  cai  neîmblânziți,  plus  hergheliile  ținute  în  grajdurile
        Cea mai bună dovadă că integrarea părților respective în   sale, avea turme fără număr și păstori, ca și moșii și curți
        regiunea dominată efectiv de unguri nu avusese loc, sau   (allodia et curias). El își instaurase autoritatea asupra sării
        se produsese firav și temporar, este existența ducatului lui   regești ce era trimisă pe Mureș în jos, punând în porturile
        Ahtum în Banat și zonele adiacente, cam la un secol după   acelui  râu,  până  la  Tisa,  vameși  și  străji,  orânduindu-le
        atestarea ducatului lui Glad.                         toate pentru sporirea venitului său. Având autoritate de la
              În  trei  rânduri,  Anonymus  îl  numește  pe  Ohtum   bizantini, Ahtum ridicase în cetatea Mureșului o mănăstire
        (Ahtum)  drept  rudă  și  urmaș  al  lui  Glad  la  conducerea   cu hramul fericitului Ioan Botezătorul, stabilind acolo un
        ducatului.  Prima  mențiune  este,  cum  s-a  văzut,  mai  la   stareț  (abbatem)  și  călugări  greci,  recte  ortodocși,  după
        începutul cronicii, în capitolul XI, unde se vorbește despre   rânduiala și ritul acestora.
        realitățile politice ale Pannoniei, înainte de (și la) venirea   Țara supusă lui era întinsă de la Criș, în nord, până
        ungurilor: pe teritoriul de la Mureș până la Dunăre (Urscia)   la Dunăre, adică la Vidin și Severin, în sud, și de la Tisa, în
        domnea „Glad…, din ai cărui urmași s-a născut Ohtum…,   vest, până în părțile Transilvaniei (ad partes Transilvanas),
        pe care mai târziu…, pe vremea regelui Ștefan cel Sfânt,   la est. Ostașii lui erau mai numeroși decât ai regelui ungar,
        l-a omorât, în cetatea sa de lângă Mureș, Sunad…, fiindcă   pe care-l nesocotea. Dintre ostașii lui Ahtum, cel mai mare
        [Ohtum]  i-a  fost  în  toate  adversar  numitului  rege” .  A   în  rang  era  Chanadinus (Sunad,  la  Anonymus),  pus  să-i
                                                        1
        doua mențiune se face în capitolul XLIV, când se vorbește   comande pe ceilalți. Bănuit că ar unelti contra domnului
        despre oastea trimisă contra lui Glad: din neamul acestuia,   său și că ar plănui să-l omoare pe acesta, Chanadin a fugit
        care domnea de la Mureș până la cetatea Horom (Palanca),   în taină la regele Ștefan și s-a pus în slujba lui. Ca dovadă
        „după multă vreme pogorâse Ohtum, pe care l-a omorât   a credinței, la dorința noului său stăpân, Chanadin a fost
        Sunad” . A treia oară, tot în capitolul XLIV, se spune că   rebotezat, după ritul apusean. Aflând de la transfug tainele
               2
        Glad,  „din  neamul  căruia  se  trage  Ohtum”,  i-a  oprit  pe   domnului  său  Ahtum,  regele  pregăti  o  expediție  contra
        unguri cu oastea sa pe Timiș . O parte din aceste prețioase   principelui bănățean, ca să pună mâna pe țara (regnum)
                                 3
        date oferite de Anonymus sunt confirmate și de alte surse   lui. În fruntea oștii, fu așezat Chanadin, care ieși la război
        scrise, cum ar fi Legenda Sfântului Gerard, un pasaj din   trecând  Tisa.  După  prima  ciocnire  cu  Ahtum  și  oastea
        cronica turcă a lui Mahmud Terdzüman, lucrările proprii   lui, invadatorii fură nevoiți să se retragă într-un loc ferit.
        ale  lui  Gerard  (mai  ales,  Deliberatio),  un  chrysobul  al   În  acest  moment,  Chanadin  se  rugă  Sfântului  mucenic
        împăratului  bizantin  de  la  1019  –  1020  și  o  predică  a   Gheorghe și-i făgădui că, în caz de victorie, va ridica o
        călugărului  franciscan  Oswaldus  de  Laska,  publicată  în   mănăstire închinată acestuia. În urma unui vis, considerat
        1499 la Haga .                                        semn  dumnezeiesc,  Chanadin  și  oastea  ungară  năvăliră
                    4
                                                              asupra oștii lui Ahtum, îl uciseră pe principe pe câmpul
        1   Anonymus, cap. XI.
        2   Ibidem, cap. XLIV
        3   Ibidem.                                           5   Idem, Ahtum, p. 101-102.
        4   E. Glück, Contribuții cu privire la istoria părților arădene în epoca   6   Ibidem, p. 103.
        ducatului  lui Ahtum,  în  Ziridava,  VI,  1976,  p.  89-93,  (în  continuare   7  Idem, Contribuții I, p. 90
        Contribuții I); idem, Cu privire la istoricul părților arădene în epoca   8   Vezi textul la I. D. Suciu, R. Constantinescu, Documente privitoare la
        voievodatului lui Ahtum, în Studii privind istoria Aradului, București,   istoria Banatului, I, Timișoara, 1980, p. 28-30 și 45-47, (în continuare
        1980, p. 101-105, (în continuare Ahtum).              Documente).

                                                                                                           Pag. 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10