Page 7 - Revista Morisena nr_1_2016
P. 7

Revistă trimestrială de istorie



              În centrul relatărilor izvoarelor se află, cum se știe,  după înființarea la Cenad, în 1030, a episcopiei catolice. Din
        confruntarea între cele două forțe, a atacatorilor unguri și a  Legenda maior reiese că Gerard și preoții săi rebotezau după
        lui Ahtum. Pentru a face față situației, ducele avea nevoie  ritul latin „mulțime de norod”, deși s-a exprimat și opinia că
        de o organizare militară superioară. Ahtum dispunea de o  ar fi vorba doar de acea reconciliatio, adică de confirmarea
        armată, în frunte, probabil, cu Chanadinus, de garnizoane  unor creștini deja botezați .
                                                                                    28
        în  cetăți  și  de  oameni  de  pază  în  locuri  mai  importante.   Despre  apartenența  acestor  teritorii  la  jurisdicția
        Izvoarele vorbesc de mulțimea ostașilor și sugerează chiar  bisericească  superioară  ortodoxă  nu  există  informații
        o ierarhie militară.                                  sigure. S-ar putea ca mănăstirea Sf. Ioan Botezătorul din
                Textul din Terdzüman vorbește despre garnizoanele  Morisena să fi avut rang de stavropighie, deoarece starețul
        cetăților și despre faptul că Chanadin era chiar comandantul  său pare să dispună de autoritate mai mare și de atribuții
        unei asemenea fortificații . Demnitarul turc mai scrie că, în  mai multe decât era obișnuit . În jurul Bizanțului, existau
                                                                                       29
                              21
        fața pericolului, stăpânul Morisenei a „unit și înarmat pe toți  în acea vreme mănăstiri al căror stareț era hirotonisit drept
        supușii săi”, sugerând că, alături de oastea obișnuită (a sa și  episcop. Pe de altă parte, din diplomele împăratului Vasile
        a nobililor credincioși), i-a chemat la luptă pe toți bărbații în  II, din 1019-1020, reiese că între episcopiile subordonate
        stare să poarte arme . Menționarea cailor crescuți special, a  mitropoliei  de  Ohrida  (Macedonia)  figura  și  cea  de  la
                         22
        hergheliilor de cai, presupune existența unei oști de cavalerie  Branicevo, având un centru episcopal la Dibiscos, asimilat
        redutabile, alături de pedestrași.                    cu  Tibiscos  (Timiș) .  Însă  dependența  întregii  biserici
                                                                                30
              Cele mai importante cetăți (de pământ și lemn) din  bănățene din acea vreme de scaunul Ohridei este greu de
        țară  erau  Morisena  (azi  Cenad),  consemnată  în  izvoare  dovedit. Oricum, Morisena pare situată în afara unei astfel
        scrise, și Arad-Vladimirescu, cercetată arheologic. Cea din  de dependențe.
        urmă este similară cu cetățile de la Dăbâca, Moldovenești,   Mai rămân de analizat și împrejurările internaționale
        Biharea, Șirioara și Moigrad . Alte cetăți, contemporane cu  în  care  s-a  produs  atacul  ungar  împotriva  lui  Ahtum.
                                 23
        cele de mai sus – Terdzüman menționează mai multe cetăți,  Creștinarea  în  masă  a  ungurilor,  după  exemplul  ducelui
        nenumite – vor fi fost cele de la Feldioara, Frumușeni sau  lor Vajk, a mărit forța statului ungar, transformat în regat.
        chiar Zarand .                                        Vajk-Ștefan (997-1038) a urmat o politică de uniformizare
                   24
              În privința organizării bisericești, reiese din izvoare  a structurilor din interior, de lichidare a vechilor autonomii
        că,  în  ducatul  lui  Ahtum,  era  dominantă  confesiunea  tribale și de cucerire a unor teritorii din vecinătate, inclusiv
        creștină de rit răsăritean, ducele însuși fiind botezat în acord  a Crișanei de deal și de munte, a Banatului și Transilvaniei.
        cu acest rit. Centrul eclesiastic era, evident, Morisena, unde   În  această  situație,  aliatul  firesc  sau  puterea
        funcționa mănăstirea călugărilor basiliți, închinată Sf. Ioan  protectoare a ducatului lui Ahtum era Imperiul Bizantin.
        Botezătorul. Cum s-a văzut, chiar Chanadin, deși botezat  Țaratul Bulgar, refăcut la 976, mai păstra pe la 980 alianța
        după ritul latin, a organizat o nouă mănăstire, după victorie,  cu  ungurii.  Acest  fapt  era  defavorabil  formațiunilor
        cu ajutorul călugărilor ortodocși. La venirea lui Gerard ca  politice de pe teritoriul României. Situația se schimbă în
        episcop roman (după 1030), călugării de rit bizantin fură  urma  marii  campanii  bizantine  începute  în  1001,  după
        scoși  din  lăcașul  lor  vechi,  care  reveni  noilor  autorități  care  teritoriul  controlat  de  bulgari  intră  sub  dominația
        bisericești, numite de rege (adică episcopul și călugării de  Imperiului Bizantin. În 1004, Vasile II cucerește Vidinul,
        rit  apusean) .  Viața  monastică  ortodoxă  a  continuat  însă  după 8 luni de asediu, astfel că granița imperială ajunge
                   25
        în aceste locuri. În secolele XII-XIII, până la invazia tătară  la Dunăre, în vecinătatea Banatului. Se pare că în acest
        (1241),  sunt  atestate  vreo  13  mănăstiri  (multe  mănăstiri-  moment Ahtum devine confederat sau vasal al împăratului
        necropolă)  ortodoxe,  ale  unor  familii  de  nobili,  în  zona  de  la  Constantinopol.  În  acest  fel  trebuie,  probabil,
        Mureșului . Din bulele papei Honoriu III, din 1216 și 1218,  interpretat pasajul din Legenda mare care spune că el „a
                 26
        reiese  organizarea  și  în  părțile Aradului  a  unor  mănăstiri  primit autoritatea de la greci” (accepit autem potestatem a
        ținând  de  vasta  organizație  monahală  a  Sf.  Theodosiu.  Graecis), dacă nu cumva această autoritate se referea doar
        Ambele redactări ale bulei pomenite amintesc la Tosani sau  la înălțarea mănăstirii ortodoxe din Morisena.
        Rosani o mănăstire cu bunuri „donate odinioară” de către   După 1020, o dată cu orientarea forțelor bizantine
        Glad și Manuel .                                      spre  teatrele  de  război  din  Asia  Mică,  planurile
                      27
              Viața  creștină  de  tip  bizantin  din  Banat  a  fost  expansioniste  ale  Regatului  Ungar  revin  în  actualitate.
        stânjenită prin implantarea creștinismului apusean, mai ales  Moartea împăratului Vasile II, supranumit Bulgaroctonul,
                                                              în 1025, a favorizat și mai mult aceste planuri. În aceste

        21  Ibidem.
        22  Ibidem, p. 122.                                   28   I. D. Suciu, R. Constantinescu, op. cit., p. 61.
        23  M. Barbu, M. Zdroba, Noi cercetări privind cetatea de pământ de   29   E. Glück, Ahtum, p. 127.
        la Vladimirescu, în Ziridava, VIII, 1977, p. 28, (în continuare Noi   30   I. I. Nistor, Legăturile cu Ohrida și exarhatul Plaiurilor, în  Analele
        cercetări).                                           Academiei Române, M. S. I., s. III, tom 27, mem. 6, 1945, passim, (în
        24  E. Glück, Ahtum, p. 123.                          continuare Ohrida); Șt. Pascu, Voievodatul Transilvaniei, I-IV, Cluj-
        25   I. D. Suciu, R. Constantinescu, op. cit., p. 30.  Napoca, 1971-1989, IV, p. 299, (în continuare Voievodatul); A. Bejan,
        26   E. Glück, Ahtum, p. 119, 124-125.                Banatul în secolele IV-XII, Timișoara, 1995, p. 129, (în continuare
        27   Ibidem, p. 125-126.                              Banatul).

                                                                                                           Pag. 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12