Page 6 - Revista Morisena nr_1_2016
P. 6

MORISENA nr. 1/2016



        de luptă și câștigară victoria. Învingătorii luară trupurile  prelucrau metalele și lutul, obținându-se o ceramică de
        tovarășilor lor morți și le îngropară în cimitirul mănăstirii  calitate. Comerțul era ilustrat prin plutele de sare care
        ortodoxe din Morisena, mănăstire la care slujea o treime  treceau pe Mureș, spre Ungaria. După ce, din 1003, țara
        din populația cetății. Chanadin nu-i alungă pe călugării de  lui Ahtum se învecina la Dunăre cu Imperiul Bizantin,
        rit bizantin, dar luă cu sine pe câțiva dintre ei, în frunte  se poate surprinde arheologic o circulație mai intensă a
        cu  starețul,  și-i  duse  la  locul  unde  avusese  visul,  spre  mărfurilor și a monedei. Izvorul turcesc amintit vorbește
        a-și  împlini  făgăduiala  către  Sfântul  Gheorghe.  Ajuns  despre tezaurul stăpânului de la Morisena, păstrat într-
        la curtea regelui, Chanadin îl demască pe un soț al său,  un fort al său .
                                                                          16
        anume  Gyula,  care  se  lăudase  cu  uciderea  lui  Ahtum.   În condițiile unei vieți economice atât de intense,
        Între onorurile hotărâte de rege pe seama învingătorului  se presupune că populația zonei era destul de numeroasă,
        fu și acela de a schimba numele Morisenei în cetatea lui  mai  ales  că  Morisena  este  numit  urbs  și  că  apar
        Chanadin, unde acesta deveni comite. Revenind în Banat,  nominalizate orașe și sate vechi, în care, după supunere,
        acesta îi ridică Sfântului Gheorghe o mănăstire cu călugări  se construiesc biserici de rit apusean. Primele localități
        ortodocși, aduși, cum s-a văzut, de la vechiul locaș al lui  din Banat consemnate în documentele latino-maghiare
        Ahtum.                                                din  secolele  XIV-XV  au  nume  de  origine  română  și
              Aceasta este în linii mari, relatarea despre Ahtum și  româno-slavă .  Populația  era  stratificată,  în  acord  cu
                                                                          17
        țara sa, dar legenda mai oferă o serie de detalii despre Banat  evoluția  feudală  timpurie  a  societății.  Principele  sau
        cu  prilejul  narării  activității  de  păstorire  a  episcopului  ducele  era  un  mare  proprietar  înconjurat  de  „nobili”
        Gerard în dieceza sa.                                 bogați.  După  războiul  ungaro-bănățean,  descendenții
              Coroborarea  tuturor  surselor  scrise  cunoscute  lui Ahtum au salvat o parte din posesiuni, care le mai
        referitoare la ducatul lui Ahtum permite formularea unor  aparțineau în secolele XIII-XV . Chanadinus (Sunad),
                                                                                           18
        observații utile referitoare la evoluția societății în vestul  dacă într-adevăr a fost un înalt demnitar al lui Ahtum și
        României, în prima parte a secolului XI.              nu nepotul regelui Ștefan (cum îl prezintă Anonymus),
              Țara lui Ahtum era cu mult mai întinsă decât ducatul  trebuie să fi fost și el un om avut. Oricum, documentele
        înaintașului său Glad, ea cuprinzând și o parte din fostul  secolului XIII arată că familia lui Chanadin avea întinse
        ducat al lui Menumorut, situată la nord de Mureș, între acest  posesiuni, din care unele, situate la vest de Morisena, ar
        râu și, probabil, valea celor trei Crișuri reunite. Se poate,  putea să fie proprietăți străbune, deținute din vechime .
                                                                                                               19
        cum s-a sugerat, ca și o parte din sud-vestul Transilvaniei   Evident, o parte din populație era dependentă în
        (ad partes Transilvanas) să fi aparținut lui Ahtum . Acest  grade diferite de categoriile suprapuse. S-a văzut că o
                                                     9
        stat incipient, cu suprafața totală de cca. 40.000 kmp (cam  treime  din  populația  Morisenei  servea  la  mănăstirea
        cât a Olandei și mai mare decât a Belgiei), se învecina la sud  ortodoxă  a  lui  Ahtum,  păstorii  aveau  grijă  de  turmele
        cu Țaratul Bulgar, la apus cu Ungaria, la nord cu teritorii  ducelui și ale „nobililor”, țăranii lucrau moșiile, o roabă
        controlate de Ungaria și la est cu formațiunea statală din  (ancilla) învârtea râșnița etc.
        Transilvania. Prin urmare, acest ducat era departe de a fi   Sub aspect politic, izvoarele concură în a înfățișa
        cât un comitat, cum s-a spus tendențios .             formațiunea  lui  Ahtum  drept  un  stat  incipient,  numit
                                           10
              Conform  izvoarelor,  pe  acest  vast  teritoriu  se  când  terra,  când  regnum  sau,  la  Anonymus,  ducat  și
        practica  agricultura,  cultivându-se  cereale.  Pe  la  1030,  patrie. Termenul de regnum este dat, de obicei, în evul
        regele  Ștefan  I  a  instituit  în  Banat  decima  eclesiastică,  mediu, statelor constituite, cu organizare social-politică,
        alcătuită, evident, și din grâne. Legenda mare amintește  militară, economică, religioasă și culturală temeinică și
        o  roabă  care  măcina  grâu,  învârtind  o  râșniță ,  iar  în  cu o existență de sine stătătoare. Conducătorul acestui
                                                   11
        Deliberatio  se  vorbește  de  cultura  orzului .  Creșterea  stat apare și în Legenda maior și la Mahmud Terdzüman
                                                12
        animalelor  este  ilustrată  de  multe  herghelii  și  cirezi,  de  drept „principe” cu o putere mare sau la Anonymus ca un
        faptul că oamenii de rând îi ofereau episcopului cai, oi, boi  dinast care moștenise ducatul de la rudele sale, anume
        și juninci, deși Gerard respinge asemenea practici . Există  urmașii  lui  Glad.  Prin  urmare,  în  ducatul  bănățean,
                                                    13
        și mărturii despre cultura viței-de-vie și producerea vinului,  pentru perioada 900-1000, este atestată o dinastie. Din
        atât pentru consum, cât și pentru cult. Sunt menționate sau  texte  reiese  că  nobilimea  datora  sprijin  și  supunere
        atestate arheologic o serie de construcții civile, militare și  „principelui”  sau  „ducelui” .  Acesta  dispunea,  cum
                                                                                        20
        religioase, ceea ce presupune dezvoltarea meșteșugurilor .  s-a  arătat,  și  de  un  vast  aparat  administrativ-fiscal,
                                                         14
        Mahmud Terdzüman menționează porturile de pe Mureș ,  care asigura paza și vămuirea, purtând grija veniturilor
                                                         15
        pomenite  și  de  Legenda  mare.  Este  evident  că  se  conducătorului.
        9  E. Glück, Ahtum, p. 105.                           16   Ibidem, p. 113.
        10   B. Köpeczi, Histoire de la Transylvanie, Budapesta, 1992, p. 118,   17   Ibidem, p. 115-117; vezi și N. Drăganu, Românii în veacurile IX-
        (în continuare Histoire).                             XIV pe baza toponimiei și onomasticei, București, 1993, p. 223-273,
        11   I. D. Suciu, R. Constantinescu, op. cit., p. 33.    (în continuare Românii).
        12   E. Glück, Ahtum, p. 107.                         18  E. Glück, Ahtum, p. 118.
        13   Ibidem.                                          19   Ibidem.
        14   Ibidem, p. 110.                                  20  Ibidem, p. 121.
        15   Ibidem.
        Pag. 4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11