Page 7 - morisena12_18
P. 7
Revistă de cultură istorică
nr. 36, iar în febr. 1915 sunt aleşi epitropi Ion Costa (care va Din 1908 până în 1912, Emiliu Stoian este pre-
pleca în sept. 1915 şi el „la răzbel”) şi Ion Iancu, nr. 120, jude şedintele Sinodului parohial. Listele membrilor sinodului
comunal, după refuzul lui Iosif Danciu de a fi epitrop II. aprobate în şedinţele ordinare variază în această perioadă
În 1908, Comitetul parohial rezervă 80 de coroane între 171 şi 164 de „persoane îndreptăţite”. Între febr. 1912
pentru vopsirea acoperişului din tablă al bisericii. La şi iunie 1913 numele şi semnătura preotului E. Stoian nu
toate şedinţele Comitetului este prezent şi E. Stoian, mai apar pe înscrisurile bisericii. Preşedinte al Comitetului
până în 1912, iar din iunie 1913 a fost ales preşedintele parohial este preotul Miron Bălan şi, alternativ, Ioan
Comitetului parohial. Pobega nr. 29, pentru că dr. Petre Morariu, ales preşedinte
În anul 1910 se implică în campania electorală a în 1912, refuză această onoare.
candidatului naţional român dr. Valeriu Branişte, proprietar Între anii 1915 şi 1918, intelectualii consideraţi
şi editor al ziarului „Drapelul” din Lugoj. Acesta este periculoşi de către autorităţi au fost puşi sub pază politică,
candidatul Partidului Naţional Român din cercul Bocşa în printre ei şi preotul Emil Stoian din Valeapai, preotul Emil
Dieta de la Budapesta. Sasu şi învăţătorul Dănilă Iliţescu din Ramna.
O impresionantă descriere a zilei de 22 mai 1910 o În perioada oct. 1918-iulie 1919 au fost tulburări
face Ion Tomole în lucrarea „Românii din Banat” (sursa şi în satele din jurul Valeapaiului: Vermeş, Duleu, Valea-
Internet), când dr. Valeriu Branişte a ţinut adunări electorale Mare. Au fost mai multe motive de nelinişte: întoarcerea
în 6 sate unde „a fost primit cu însufleţire de nedescris, cu de pe front a soldaţilor, unii având la ei arme, nedreptăţile
banderiu (=steaguri, stindarde), cu flori şi cântece.” Turneu suferite de familiile acestora, în special rechiziţiile pentru
electoral din acea zi începe la Ramna, unde este salutat război, opresiunea maghiară, apoi intrarea armatei sârbeşti
la intrarea în sat de tânărul Vasile Pascu, aflat în fruntea în Banat, alegerea delegaţilor la Marea Adunare de la Alba
călăreţilor. În sat a fost salutat de economul Pavel Popa. La Iulia şi împiedicarea acestora să ajungă acolo.
Bărbosu este salutat de economul Achim Despău. La Valeapai, „soldaţii reîntorşi de pe front în toamna
„Însoţit de banderiu şi de mai multe trăsuri, dr. anului 1918 au devastat oficiul notarial, poşta, registrele de
Valeriu Branişte pleacă de la Bărbosu la Valeapai, unde, stare civilă, inscripţiile maghiare de pe edificiile publice,
de asemenea i-au ieşit în întâmpinare mare banderiu, ca astfel să dispară orice urmă maghiară. La Adunarea de la
călăreţi şi mai multe trăsuri. Românii îl aşteptau în hotarul Alba Iulia a luat parte, delegat al comunei Valeapai, Danciu
comunei îmbrăcaţi de sărbătoare. După întâlnirea cu Iosif.” (N. Ilieşiu, Monografia istorică a Banatului, 2011,
locuitorii satului Valeapai, candidatul a coborât din trăsură pag. 310-311).
şi a parcurs întregul drum până la locul de întâlnire pe jos. Iosif Danciu, de la casa cu nr. 36, după cum reiese
Intrarea în Valeapai a fost o cale triumfală în adevăratul din protocoalele parohiei Valeapai, a fost din 1909-1915
înţeles al cuvântului. Era un nesfârşit alai de oameni. La epitrop I al bisericii, sprijin necesar al preotului Emiliu
tribuna, care era înconjurată de fete în haine de sărbătoare, Stoian şi persoană foarte activă şi influentă în comunitate.
economul Ioan Cata a rostit un excelent discurs. În Era un apropiat al protopopului Mihail Gaşpar din Bocşa,
continuare candidatul a rostit discursul de program politic. care îl apără într-un conflict cu privire la predarea, în febr.-
După Valeriu Branişte a vorbit din nou economul Ioan martie 1915, a casei sf. biserici noilor epitropi aleşi, Ioan
Cata, atât de dinamizator încât candidatul l-a îmbrăţişat. Costa şi Ion Iancu, după ce a refuzat să fie epitrop II la
Din Valeapai candidatul s-a îndreptat spre Duleu. Până alegerile din febr. 1915. Refuzul lui este dezbătut în câteva
în deal a fost petrecut de întreaga mulţime de oameni şedinţe ale comitetului parohial Valeapai.
din Valeapai.” De la Duleu Valeriu Branişte a trecut la Protopopul Mihail Gaşpar din Bocşa Montană a
Valea-Mare. Ultima adunare a zilei de 22 mai a avut loc la reprezentat la Alba Iulia comuna Bărbosu. (N. Ilieşiu, pag.
Dezeşti. Însufleţirea comunităţii din Valeapai şi organizarea 39) Presupun că cei doi, Mihail Gaşpar şi Iosif Danciu,
întâlnirii se datorează şi preotului Emiliu Stoian, care s-a au reuşit să se strecoare, să păcălească vigilenţa gărzilor
implicat începând cu data de 14 mai, în campania electorală sârbeşti care au împiedicat delegaţii de la Ramna şi nu
însoţind candidatul la Vermeş, Berzovia şi în satele din jur. numai să ajungă la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia.
Ion Cata a fost câtăreţ bisericesc şi membru în Comitetul „În timpul ocupaţiei sârbeşti (nov. 1918-iunie 1919),
parohial al bisericii din Valeapai. preotul Emiliu Stoian, pentru că a pomenit la slujba divină
Alegerile au avut loc la 1 iunie la Bocşa Română. pe M.S. Regele Ferdinand, a fost încarcerat la Bocşa, de
Cercul avea 4.006 alegători din care 2.689 români, 1.317 unde, scăpând, din neatenţia gardianului, fuge la Haţeg
unguri, nemţi, craşoveni, alţii. Valeriu Branişte întruneşte unde era armata română. Se întoarce numai cu armata
1.290 voturi din care 112 ale celorlalte naţii, pe când română.” ( N. Ilieşiu, p.310).
candidatul Jakabify Elemer obţine 1.627 voturi, între care Se pune întrebarea cine l-a denunţat pe Emiliu Stoian
800 ale românilor şi este ales deputat în dietă. (Ion Tomole) (un participant la slujba divină?) şi cine l-a ajutat să scape?
Pag. 5