Page 14 - Morisena7_2017
P. 14
MORISENA, anul II, nr. 3 (7)/2017
patriarhal, știam că multe din cămășile Patriarhului aveau Mijloacele coercitive aplicate pentru astfel de
o monogramă scrisă cu mătase albă, aici, pe piept: litera delicte au fost: reținerea de Securitate, închisoarea (în
J, de la Justinian. Ei bine, cămașa pe care o aveam în fața multe cazuri fără forme legale), condamnarea la moarte
ochilor avea răritura literei J în țesătură, litera fusese tăiată și executarea sentinței, împușcarea și abandonarea
cu forfecuța sau cu lama, dar urma cusăturii rămăsese cadavrului. Unii preoți și-au sfârșit viața în închisoare,
imprimată în pânză. Și atunci am știut că este semnul său, alții după eliberare din pricina unor traume psihomotorii.
că nu m-a uitat, că se află lângă mine și că prin mine se află După închisoare au urmat degradarea socială, deportarea,
alături de preoții lui, în închisoare” . domiciliul obligatoriu.
25
Acum câteva zile (4 martie) s-au împlinit 40 de ani Între „beneficiarii“ acestui tratament s-au numărat:
de la Cutremurul de la București. Alături de personalități profesori de teologie, protopopi, monahi, preoți, studenți
ale scenei și ecranului românesc, interpreți de muzică teologi, precum și studenți ai altor facultăți care au devenit
ușoară, realizatori TV, a pierit în acest cutremur și Diac. preoți după eliberarea din detenție. Amintim doar câțiva:
Prof. Nicolae Nicolaescu, profesor de Noul Testament ierodiacon Bartolomeu Anania, Ilarion Argatu, Dumitru
și rector al Institutului Teologic din București. Acest Bălașa, istoric, Dimitrie Bejan, confesor militar, Nicolae
cataclism a fost punctul de început al activității de G. Bordașiu, Ioan Beju, protopop și profesor de religie
sistematizare a Bucureștiului. Au dispărut cartiere întregi: la Sibiu, Ioan Bunea, lector universitar apoi profesor
Uranus, Cotroceni, Pantelimon. Au fost demolate biserici de Seminar, Spiridon Cândea, profesor de Liturgică și
și unele au fost translate prin grija specialiștilor români. Pastorală, Sebastian Chilea, profesor la Seminariile din
Unele din păcate monumente de artă medievală: biserica Craiova și București, Toma Chiricuță, preot în București,
Enei, clădirile Schitului Maicilor, Mănăstirea Văcărești, Dumitru Cristescu, profesor de Catehetică la Sibiu și apoi
altele fără motivație și forme locale cum e cazul bisericii București, Mina Dobzeu, stud. teol. Gheorghe I. Drăgulin,
Doamna Oltea . Ilarion Felea, profesor de teologie la Arad, Alexandru
26
Chiar dacă patriarhul Justinian nu a văzut nicio Filipașcu, Constantin Galeriu, Benedict Ghiuș, Daniil
biserică demolată, el în ultimele zile de viață a văzut Sandu Tudor, Valeriu Literat, acad. Ioan Lupaș, Galaction
Bucureștiul în ruină, iar în drum spre spital a văzut câteva Liviu Munteanu, Florea Mureșan, Arsenie Papacioc, stud.
biserici care suferiseră de pe urma cutremurului. teol. Leonida Plămădeală, pr. prof. Dumitru Stăniloae.
Dacă prin colaborare și epurare nu s-a găsit rezultatul
Au fost și mulți mărturisitori ai lui Hristos din
scontat, Biserica a trecut și prin martiriu. Au fost închiși Banat. Mulți din Caraș-Severin, dar și din Timiș. Amintim
profesorii de teologie socotiți mistici, protopopii care în acum doar pe câțiva: preotul Iosif Coriolan Buracu din
trecut făcuseră politică legionară, preoți de parohie pentru Prigor, Traian Dobromirescu a slujit în parohia Cornuțel,
că s-au opus colectivizării sau transformării bisericii unde
slujeau în cinematografe etc, monahi care au militat pentru protopopiatul Caransebeș. Preotul din Curtea, Timiș,
libertatea catehizării tinerilor ș. a. Mulți preoți au ajuns și Petru Iana, n. Var, Caransebeș a suferit detenție politică.
chiar sfârșit în colonii de muncă, închisori: Aiud, Gherla, La eliberare a slujit la Sălbăgel și Găvojdia. Alți doi
Sighet, Jilava, Periprava, Pitești. Unul din torționarii de întemnițați au fost tot doi cărășeni: Alexandru Gruia, care
la Periprava, Ion Ficior, comandantul Coloniei de Muncă, a slujit la Sânandrei, și Lazăr Magheți, care a fost preot
a rămas vestit pentru metodele originale de anchetă, la Dezești, Cuptoare-Secu, Zorlențu Mare și Iablanița.
corecțiile fizice, cum ar fi cele 15 lovituri la tălpile goale, Horia Vișoiu de la Giroc a suferit ani de temniță pentru
și la ambele palme. Unele expresii au rămas în memoria misiunea din Transnistria.
orală: ,,Voi numai în plic mergeți acasă! ”. Din cuprinsul Protopopiatului Deta avem preoți
27
Vina preoților, a studenților teologi s-a rezumat care au suferit în temnițele comuniste: preotul Petru Bulea
la ,,uneltire împotriva ordinii sociale”, într-un cuvânt: din Ferendia. După eliberare a slujit în parohiile Gad, Iam
uneltire împotriva Uniunii Sovietice, condamnare pentru și Cernăteaz.
ridicarea bisericii, a opoziției transformării acesteia într-un Ioan Craia, licențiat al Facultății de Teologie din
cinematograf, dar și protest împotriva profanării lăcașului Cernăuți, a fost preot la Jebel. După perioada de temniță a
de cult. Alți preoți au fost condamnați pentru deținere slujit în prohiile Liebling, Lovrin și Bozovici.
de publicații religioase interzise, dar și de multiplicare a Romulus Pop din Banloc a slujit la Foeni, apoi la
unor astfel de publicații. La acestea se adaugă: favorizarea Delinești, Bogodinț și Buchin.
infractorului, neplătirea cotei de lapte, dar și participarea Născut la Șicula, Arad, Florian Rațiu a fost după
la organizație subversivă (în cazul Rugului Aprins). eliberare, între 1964-1974, preot la Clopodia.
Preotul Gheorghe Pleavă, n. la Lățunaș. A fost preot
25 Bartolomeu Anania, ,,Amintiri despre patriarhul....”, p. 542. la Forotic și Comorâște. Este înmormântat în cimitirul
26 Lidia Anania, Cecilia Luminea, Livia Melinte, Ana-Maria parohiei Gătaia.
Prosan, Lucia Stoica, Neculai Ionescu-Ghinea, Bisericile osândite de Prin această mărturie a Bisericii putem lesne vedea
Ceaușescu, 1977-1989, Editura Anastasia, București, 1995, p. 188. că puterea Bisericii izvorăște din puterea de jertfă a
27 Octavian Roske (coord.), România 1945-1989. Enciclopedia Mântuitorului și a sfinților săi, care dă întotdeauna putere
regimului comunist. Represiunea, P-R, Institutul Național pentru de a trece peste suferințele și nedreptățile de tot felul a
Studiul Totalitarismului, București, 2016, p. 180. diferitelor epoci istorice.
Pag. 12