Page 22 - Morisena 4_2017
P. 22

MORISENA, anul II, nr. 4 (8)/2017



              NOTE                                                      Dr. Constantin-Tufan Stan

              1  Ion Stoia-Udrea, Marginale la istoria bănăţeană,                  (Lugoj)
        Editura Institutului Cultural de Vest, Timişoara, 1940, p. 5.
              2  Ibidem.                                         110 ani de la Marea Răscoală
              3  Ibidem, p. 6.
              4  Ibidem.                                      din 1907. Ecoul marii tragedii în
              5  Ibidem.
              6  Credem că titlul Coase desdoite, Ion Stoica-Udrea   presa de expresie română
        l-a avut în vedere pentru o lucrare despre marea răscoală
        antihabsburgică  din  Banat  (1738-1739),  temă  care  l-a           din Banat (1)
        obsedat mulţi ani, dorind să scrie un studiu amplu despre
        acest eveniment istoric şi totodată să creeze un mare poem   În primăvara lui 2017 s-au împlinit 110 ani de la
        cu acest subiect. Pe tema aceasta a publicat doar un studiu   Marea  Răscoală  a  țăranilor  români  (declanșată  în  8/21
        intitulat Veacul de foc (în „Vrerea”, anul VII, nr. 1-2, ian.-feb.   februarie 1907 în urma incidentului din satul botoșănean
        1941) şi placheta de versuri Veacul de foc, poem dramatic   Flămânzi),  punct  culminant  al  unei  serii  de  mișcări
        (Editura „Vrerea”, Timişoara, 1945).                  revendicative  inițiate,  la  sfârșitul  secolului  XIX,  de
              7 Ion Stoia-Udrea, Marginale la istoria bănă-ţeană,   „talpa țării”. Martor al evenimentelor a fost și pianistul-
        p. 6; În studiul „Veacul de foc”, publicat în „Vrerea”, nr. 1-2,   compozitor lugojean Liviu Tempea (1870-1946), stabilit
        1941, p. 1, el afirmă că „istoria nu poate fi decât aceea a trăirii   în acea perioadă la București, unde activa ca profesor de
        şi evoluţiei, peste veacuri şi milenii chiar, a elementului de   pian, pianist-concertist și pianist-corepetitor la Societatea
        continuitate de pe acest pământ, a ţărănimii”.        Corală „Carmen”, aflată sub direcția lui D. G. Kiriac, după
              8   Ion  Stoia-Udrea,  Marginale  la  istoria  un stagiu petrecut la Iași ca student la Conservatorul de
        bănăţeană,  p. 6.                                     Muzică și Declamațiune și membru în Corul Mitropolitan
              9  Ion Stoia-Udrea, Comori regăsite, în Marginale  al lui Gavriil Musicescu. Cronicar muzical de talent în
        la istoria bănăţeană, p. 11.                          presa culturală a Bucureștilor („Sămănătorul”, „Revista
              10  Idem, Pe marginea unei discuţii în Marginale la  noastră”),  cu  un  condei  briliant,  îndelung  exersat  și
        istoria bănăţeană,  p. 25.                            stilat,  Liviu  Tempea  ne  împărtășește  în  amintirile  sale
              11  Ibidem, p. 26.                              (publicate la Timișoara, în 1942-43 – după Dictatul de
              12  Ibidem.                                     la Viena –, în „Vestul”, „Dacia” și „Voința Banatului”)
              13  Ibidem, p. 26-27.                           câteva  impresii  și  aprecieri  privind  gravele  tulburări
              14  Ibidem, p. 27.                              din  societatea  românească,  încercând  să  deslușească  și
              15  Ibidem, p. 29.                              cauzele care au stat la baza declanșării marii răzmerițe:
              16  Ibidem.                                          „Pe vremea aceea stăruiau încă proaspete amintirile
              17  Ibidem.                                     de  la  «Junimea»  şi  iubirea  tragică  a  lui  Eminescu  şi
              18  Ibidem, p. 30.                              Veronica Micle. Ce te legeni, codrule a fost compus de
              19  Ion  Stoia-Udrea,  O  mare  ficţiune  istorică:   Skeletti  atunci  şi  se  cânta  pe  toate  plaiurile  româneşti;
        Hungaria Millenaris, în  Marginale la istoria bănăţeană,   Vezi, rândunelele se duc se cânta pe mai multe melodii.
        p. 77.                                                Pe  lângă  plopii  fără  soţ,  Şi  dacă  ramuri  bat  în  geam,
              20  Ibidem.                                     Somnoroase păsărele de T. Flondor erau în gura tuturora.
              21  Ion  Stoia-Udrea,  Revizuire,  în  Marginale  la   La  dezvelirea  statuii  minunate  a  lui  Ştefan  cel  Mare,
        istoria bănăţeană, p. 91.                             făcută de Frémiet, s-a declamat De la Nistru pân’ la Tisa,
              22 Ibidem.                                      stârnind un clocot nemaipomenit până atunci de simţire
              23 În studiul Consideraţii administrativ-fiscale cu   românească  generală.  Era  reacţiunea,  care  se  revărsa
        privire  la  perioada  ocupaţiei  otomane  în  Banat  1552-  împotriva  invaziei  străine,  acaparatoare,  perfidă,  care
        1716 de Nicolae Săcară şi Florin Ban, se arată că „această   se infiltrase în toate compartimentele vieţii economice,
        primă împroprietărire în Banat (...) a produs o fierbere de   desfiinţând, la oraşe, meşteşugarii români prin concurenţă
        nedescris în rândul ţărănimii din ţinuturile învecinate ale   neloială, la ţară, proprietatea rurală şi pe proprietari cu
        Banatului (...) şi a adus într-un singur an peste 5.000 de   arendăşia  în  stil  mare,  a  proprietăţii  mari,  aducând  pe
        familii de emigranţi în Banat, în majoritate români, slăbind   ţăranul român din Moldova la sapă de lemn.
        considerabil  cordonul  militar  de  pe  Tisa  şi  Mureş,  de
        unde au fugit multe familii pentru a se pune sub ocrotirea
        sultanului” (p. 112).                                        Vai de biet român săracul!
              24  Miguel  de  Unamuno  (1864-1936),  scriitor  şi     Îndărăt tot dă ca racul,
        filosof spaniol, profesor universitar la Salamanca, iniţiator     Nici îi merge, nici se-ndeamnă
        al existenţialismului în Spania.                             Nici îi este toamna toamnă,
                                                                     Nici e vară vara lui
                                                                     Şi-i străin în ţara lui.
                                     (Continuare în pag. 58)


        Pag. 20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27