Page 17 - Morisena 4_2017
P. 17

Revistă trimestrială de istorie



        sporadic,  o  scurtă  perioadă,  până  în  1947.  Atunci  a  acestui  ţinut.  Ion  Stoia-Udrea  este  mai  puţin  sever  cu
        fondat  şi  Editura  „Vrerea”.  În  1948,  gazeta  „Vrerea”  orientarea istoriografică bănăţeană a vremii sale, în care
        este suprimată din ordinul autorităţilor comuniste, care  el însuşi era integrat şi în care întrevede un program al
        în anul următor îl vor aresta, de altfel, şi pe Ion Stoia-  cercetării  istorice,  posibil  de  urmărit  chiar  din  studiile
        Udrea. Eliberat din închisoare în anul 1950, remarcabilul  cuprinse în volumul prefaţat. „Abia în ultimii ani – scrie
        om de cultură se va retrage în satul natal, Greoni, după  el  –  cercetări  noi,  întreprinse  cu  totul  pe  alte  baze,  au
        care  va  reveni  cu  domiciliul  în  Timişoara,  ca  în  cele  reuşit, schimbând chiar unghiul de perspectivă prin care
        din  urmă  să  se  stabilească  definitiv  la  Greoni,  unde  se  au fost privite lucrurile, să provoace o serie întreagă de
        va  stinge  din  viaţă  la  13  octombrie  1977. A  fost  unul  spărturi în eşafodajul înălţat cu atâta grijă de literatura
        dintre  întemeietorii  cenaclului  literal-cultural-artistic,  istorică veche, scoţând la iveală o altă înfăţişare nebănuită
        improvizat  în  Cafeneaua  Spieluhr  din  Timişoara,  care  până  aici,  dar  absolut  reală  şi  definitivă  a  epocilor  şi
        a  stimulat  dezvoltarea  vieţii  spirituale  a  oraşului. Aici,  întâmplărilor. În aceste străduinţe se încadrează şi studiile
        Ion Stoia-Udrea, împreună cu scriitorul Virgil Birou şi  cuprinse în volumul de faţă” . Fiind, totuşi, conştient că
                                                                                        4
        sculptorul  Romul  Ladea  au  constituit  valorosul  grup  „studiile”  cuprinse  în  acel  volum  nu  erau  la  înălţimea
        cunoscut sub numele de „Trifoiul cărăşan”. Personalitate  pretenţiilor unei istoriografii de marcă, moderne, Udrea
        puternică,  polivalentă  (poet,  publicist,  traducător,  face  câteva  precizări:  materialele  „nu  sunt  lucruri
        jurnalist,  editor  şi  istoric),  Ion  Stoia-Udrea  s-a  bucurat  definitive, unele sunt abia dibuiri”, dar „ele marchează
        de recunoaştere ca scriitor, fiind pus la locul cuvenit în  drumul  spre  dezvelirea  deplină  a  adevărului  istoric
        cadrul istoriei literaturii. Din păcate nu acelaşi lucru s-a  dincolo de orice mistificare, asupra trecutului acestui colţ
        întâmplat şi cu Ion Stoia-Udrea ca istoric, căci lucrările  de ţară” . Mai mult chiar, „un pas înainte pe acest drum”
                                                                     5
        sale istoriografice nu au fost valorizate până în prezent   avea să-l constituie un volum viitor – „pus sub tipar deja,
        (aşa cum ar fi meritat), decât într-o mică măsură.    cu titlul Coase desdoite” – care nu a mai apărut şi despre
                                                              care  nu  se  mai  face  nici  o  menţiune .  Referindu-se  la
                                                                                                6
              Dintr-un succint text (fără titlu), un cuvânt înainte  lucrarea  Coase desdoite,  Udrea  îşi  face  cunoscută
        al autorului la volumul Marginale la istoria bănăţeană,  concepţia  istorică,  pledând  pentru  reconstituirea  din
        Timişoara, 1940, se pot desprinde câteva idei ale lui Ion  trecut „a vieţii stării de jos, a elementului fără istorie, în
        Stoia-Udrea  privind  concepţia  sa  asupra  istoriografiei  momentele  ei  de  răbufnire  la  suprafaţă,  de  învolburare
        bănăţene de până la el, precum şi orientarea programului  întru răzvrătire şi răscoală”; aici vedea el „fixate”,  chiar
        său  istoriografic.  Este  evocată  bogata  istoriografie  a  şi  „fragmentar,  cadrele  noii  prezentări  istorice  a
        Banatului, scrisă de autori străini, în limbile maghiară,  provinciei” . Ion Stoia-Udrea – omul de largă cultură – a
                                                                        7
        germană şi sârbă şi este apreciată temeinicia profesională  excelat  prin  variate  proiecte  şi  planuri  de  viitor.  El  se
        a acestor istorici, aşa cum este criticată aservirea lor faţă  remarcase în timpul vieţii sale şi prin multele anunţuri –
        de  unele  interese  politice  naţionaliste:  „O  pleiadă  de  verbale şi în presă – privind definitivarea a numeroase
        istorici şi literaţi – oameni de talent şi serioasă pregătire  lucrări de istorie, istorie a artei, literatură, care n-au mai
        –  timp  de  decenii,  de  veacuri  chiar,  s-au  străduit  să  apărut  niciodată  şi  pe  care  nimeni  nu  le-a  văzut  în
        construiască  o  istorie  aparte  pentru  această  provincie,  manuscris. O asemenea lucrare este anunţată şi în textul
        spre  uzul  şi  folosul  lor  particular.  Adunând  cu  toată  introductiv la Marginale la istoria bănăţeană, ca fiind în
        meticulozitatea şi interpretând inteligent  tot ceea ce le-a  curs de elaborare. Titlul său ar fi fost Încercare pentru o
        putut folosi, omiţând, ascunzând chiar, tot ce nu le-a fost  istorie  sinceră  a  Banatului,  iar  scopul  ambiţios  al  lui
        pe plac, ca întâmplări, date şi dovezi, ei au plăsmuit o  Udrea ar fi fost ca prin ea să elaboreze „istoria completă
        înfăţişare cu totul falsă a vieţii de peste veacuri a acestei  şi definitivă a acestui ţinut” . Volumul în discuţie al lui
                                                                                       8
        provincii” . Aceştia – după părerea lui Ion Stoia-Udrea –  Ion Stoia-Udrea, Marginale la istoria bănăţeană, nu a
                 1
        „au  reuşit  deplin  să  prezinte  în  faţa  civilizaţiei  vremii  fost constituit din studii propriu-zise, ci din comentarii pe
        noastre, şi să o facă crezută, această imagine deformată a  marginea  unor  aspecte  din  trecutul  acestei  provincii.
        vieţii istorice a Banatului” . Probabil că această constatare  Mare  parte  din  aceste  marginalii  sunt  eseuri  cu  un
                               2
        este prea critică. Exagerarea lui Udrea privind carenţele  pronunţat caracter jurnalistic, având un stil alert, plin de
        istoriografiei bănăţene precedente se răsfrânge şi asupra  vervă şi o cuceritoare vioiciune spirituală. Încă în primul
        scrierilor istorice în limba română despre Banat, apărute  eseu, Comori regăsite, cuprins în volum, apare una din
        până  la  Primul  Război  Mondial:  „Istoriografia  noastră,  aserţiunile  pe  care  Udrea  a  susţinut-o  de  repetate  ori,
        mergând tot pe făgaşurile tăiate de istoricii streini, nu a  anume  că  la  venirea  austriecilor  în  Banat,  teritoriul
        putut destrăma această mască, aşezată aşa de trainic peste  acestuia nu a fost aproape pustiu – aşa cum se arăta în
        înfăţişarea  adevărată  a  Banatului” .  Este  oarecum  de  istoriografia  austriacă  –  sălbatic,  plin  de  mlaştini,
                                         3
        mirare  că  omul  de  cultură  Ion  Stoia-Udrea  –  cel  care  necultivat şi în cea mai mare parte nelocuit. Nu credea că
        pleda pentru subordonarea cercetării istorice adevărului  fusese vorba despre o ţară a nimănui, pe care austriecii ar
        istoric – nu descoperise în perioada pe care el o avea în  fi populat-o şi civilizat-o. „Pentru românismul de aci –
        vedere nici un drum propriu al istoriografiei româneşti  scrie el – stăpânirea turcească nu a însemnat un dezastru,
        despre Banat, nicio imagine cu „înfăţişarea adevărată” a  după cum nici acea imagine a unui Banat părăginit, mort,


                                                                                                         Pag. 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22